kennisbank item

Het merk als bemiddelaar in de relatie tussen franchisenemer en -gever

Publicatiedatum: 22 | 03 | 2021
Delen:

Het aantal franchise vestigingen in Nederland is flink gestegen de afgelopen jaren. Vaak weten klanten van de Primera, Regiobank of Jumbo niet dat deze onderdeel uit maken van de grootste franchiseformules van Nederland. Ook is op 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. Deze wet is opgesteld om te zorgen voor een betere positie van franchisenemer ten opzichte van franchisegever. Over de relatie tussen franchisenemer en -gever wordt weinig gesproken. Merkbeleving kan worden ingezet in het aangaan en onderhouden van deze relaties.

Hoe het merk hiervoor als middel kan worden gebruikt komt terug in ‘Merkbeleving van franchisenemer versus franchisegever’. Door het uitvoeren van interviews met franchisenemers en franchisegevers biedt het onderzoek inzichten over deze relaties. Ook biedt het inzicht in hoe beide partijen het merk en de bijbehorende voordelen beleven. Hieruit blijkt dat franchisenemer en franchisegever beide verschillende opvattingen hebben over de economische voordelen en de hedonische waarde van het merk, en dat beide een andere emotionele band hebben ten opzichte van het merk. Het in kaart brengen van de verschillen in merkbeleving tussen de franchisenemer en -gever kan helpen bij het versterken van de relatie.

Je leest de praktische implicaties en de uitgebreide resultaten van het onderzoek in Merkbeleving van franchisenemer versus franchisegever’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie