In webshops baseren klanten hun aankoopbeslissing vaak op een afbeelding van het product. Gezien de enorme toename van online aankopen, is het interessant om te weten hoe deze afbeeldingen zo aantrekkelijk mogelijk kunnen worden gemaakt. Is het bijvoorbeeld slimmer om het handvat rechts of links te plaatsen?
Jiska Eelen, universitair docent aan de UvA, deed voor haar promotieonderzoek een serie experimenten waarin zij testte of het uitmaakt of het handvat van een product naar links of naar rechts wordt gepresenteerd. Het bleek dat de meeste mensen een overweldigende voorkeur hadden voor rechts. De verklaring? 90% van de mensen is rechtshandig. Zij vinden het daarom prettiger om dingen met hun rechterhand beet te pakken. Wanneer het handvat rechts zit, is het product in de perceptie van de kijker dus makkelijker grijpbaar. En – zoals vele onderzoeken hebben aangetoond – hoe gemakkelijker iets is, hoe mooier, leuker, beter en aantrekkelijker we het vinden.
Echter, de meeste producten in folders, winkelrekken of webshops worden al afgebeeld met het handvat rechts. Zou het dan niet eerder een kwestie van conventie zijn? Dit testte Jiska door de rechterhand van de proefpersonen ‘uit te schakelen’. Omdat de proefpersonen een balletje in hun rechterhand vasthielden, was alleen hun linkerhand nog vrij. Wat bleek? Nu hadden mensen opeens een voorkeur voor het handvat links. Dit bewijst dat het effect wordt veroorzaakt door de ‘grijpbaarheid’ van het afgebeelde product.
Learnings voor de praktijk:
- Consumenten verkiezen producten die gemakkelijk te grijpen zijn.
- Omdat 90% van de consumenten rechtshandig is, worden producten best getoond met het handvat naar rechts.
- Het effect is sterkst wanneer productinteractie belangrijk is.