kennisbank item

‘Geluk’ maakt niet altijd gelukkig

Publicatiedatum: 28 | 12 | 2022
Delen:

“Happiness is the smell of  a new car”, zegt Don Draper in de oude Netflix-hit Madmen. Het geeft maar aan dat verleiden met geluk onlosmakelijk met de reclamewereld verbonden is. Want wie wil er nou niet gelukkig zijn? Iedereen streeft er naar. Zelfs als we al gelukkig zijn, proberen we toch nog ietsje gelukkiger te worden. Niet gek dus dat marketeers maar al te graag appelleren aan deze behoefte. Maar dat blijkt spelen met vuur.

In ‘Geluk is glibberig marketingmateriaal’ wordt het effect van gelukspriming onderzocht. We zijn gewend dat  priming de waardering versterkt. Nadat onze ‘dorst’ met priming wordt geactiveerd, scoren dorstlessende frisdranken beter. Simpel. Maar als het om ‘geluk’ gaat, blijkt soms het tegenovergestelde waar. Een belangrijke factor daarbij is dat als mensen bewust op zoek gaan naar geluk, ze alleen al daarvan ongelukkiger worden. En dat jouw product daar dan snel verbetering in kan brengen, daar zijn ze niet zo snel van overtuigd. Er is dan ook een fundamenteel verschil tussen expliciet of impliciet primen. 

Wil je de belangrijkste do’s en don’ts kennen voordat je ‘geluk’ voor je marketingkarretje spant, lees dan het artikel ‘Geluk is glibberig marketingmateriaal’

Over de auteur

Allround merkstrateeg Remko Herremans (1970) is bij ABN AMRO verantwoordelijk voor merkstrategie en -communicatie. Daarvoor werkte hij als Strategy Director bij diverse bureaus. Remko is lid van de redactie van de SWOCC-selectie.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.