Het EK staat weer voor de deur! Evenredig met de Oranjekoorts komt ook de inhaakdrift in adverteerdersland op gang. De Oranje-actie-teller staat inmiddels op 131. Maar heeft inhaken nu echt voordelen?
Tijdens het WK van 2006 onderzochten UvA-wetenschappers Neijens, Smit en Moorman dit fenomeen. Zij ontdekten dat merken die rond het voetbaltoernooi adverteerden meer geassocieerd werden met ‘sportiviteit’, ‘voetbal’ en ‘oranje’, zelfs tot 3 maanden later. Dit imagotransfereffect was sterker naarmate de respondent meer was blootgesteld aan het evenement en hier meer betrokkenheid bij voelde. Bovendien staan de echte EK-fanaten meer open voor inhaakadvertenties: ze besteden er vaker aandacht aan en vinden ze leuker en informatiever.
Meer over inhakers:
– Verse Reclame
– Reclamewereld.blog.nl
– De Gouden Inhaakmedaille
Het volledige artikel van Neijens, Smit en Moorman is getiteld ‘Taking up an event: Brand image transfer during the FIFA World Cup’ en verscheen in International Journal of Market Research, volume 51, issue 5, pp. 579-591.