kennisbank item

Een nieuwe FCB-matrix

Publicatiedatum: 24 | 10 | 2022
Delen:

Meer dan 5.000 advertenties krijgen consumenten gemiddeld per dag te zien, waarvan op slechts 160 advertenties daadwerkelijk geklikt wordt (CTR = gemiddeld 3,17% in 2021). Door de toename aan reclames en tegelijkertijd een gevarieerder koopgedrag van consumenten stijgt de concurrentie om de aandacht van consumenten. Hoe zorgen marketeers er dan voor dat consumenten de juiste informatie op het juiste moment zien?  

‘De FCB-matrix: een vergeten model in de moderne marketingwereld’ biedt marketeers een handleiding op basis van de Foote, Cone en Belding (FCB) matrix. Deze matrix richt zich zowel op de betrokkenheid van consumenten bij een aankoop (hoog of laag) als op het mentale proces bij een koopbeslissing (denken of voelen). Op die manier ontstaan vier mogelijke strategieën die marketeers afhankelijk van de koopsituatie kunnen toepassen: een informatieve, affectieve, habituele of vervullende reclamestrategie. Elke strategie gaat op die manier in op een specifieke klantbehoefte, waardoor het makkelijker wordt om een concrete reclamestrategie uit te werken.  

Stel iemand is op zoek naar een auto, toont hoge betrokkenheid en is vooral door rationele aspecten gemotiveerd. Deze klant kan worden overtuigd met een andere boodschap (“Deze auto is veilig, hier zie je alle voordelen”) dan een klant die ook zeer betrokken is, maar vooral emotioneel gedreven (“Deze auto straalt stoerheid en moderniteit uit”).  

Wil jij weten wat de verschillende reclamestrategieën inhouden en welke communicatiekanalen voor welke situatie het meest geschikt zijn? Lees het samen met de praktische implicaties in het artikel ‘De FCB-matrix: een vergeten model in de moderne marketingwereld’.  

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.