kennisbank item

De impact van productlabels op merkwaarde

Publicatiedatum: 08 | 04 | 2022
Delen:

Labels kunnen niet alleen functionele informatie bieden over een product, maar het is ook een belangrijke beslissingsfactor in het aankoopproces. Vooral bij voedingsmiddelen speelt de verpakking een belangrijke rol. Goede labeling helpt niet alleen het aankoopproces te bevorderen, maar kan ook bijdragen aan een effectief productportfolio en merkmanagement.

In ’De kracht van consistentie in productlabels’ nemen de onderzoekers verschillende labelstrategieën onder de loep. De labelstrategieën variëren van uniform tot divers. Wanneer een merk gebruik maakt van uniforme labels binnen hun merkportfolio, wordt dit aangeduid met Branded House. Een voorbeeld hiervan is Google. Het merk heeft voor de verschillende diensten die zij levert een herkenbaar logo. Als je Google Maps wilt openen, herken je aan het logo al dat het een dienst is van Google, door de overeenkomsten in kleurencombinaties en vormen. House of brands is het tegenovergestelde, de strategieën die hierbinnen vallen focussen zich juist op het onderscheiden van merken of producten. Zo heeft P&G verschillende merken onder zich variërend van Oral-B tot Dreft, waarbij beide producten op een totaal andere manier gelabeld en in de markt gezet zijn.

Meer weten over de effecten van labelstrategieën op de merkwaarde en welke strategie het best werkt binnen voedingsmiddelen? Lees de praktische implicaties van dit onderzoek in ‘De kracht van consistentie in product labels’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.