kennisbank item

De dubbele kant van duurzaamheid: hoe merkimago wordt beïnvloed door ‘goed doen’

Publicatiedatum: 02 | 08 | 2023
Delen:

Duurzaamheid is hot. Weinig merken zullen vandaag de dag nog kunnen ontkomen aan de opkomende verwachtingen in de maatschappij om een bijdrage te leveren die verder gaat dan alleen maar winst maken voor eigenbelang. Maar hoe breng je duurzaamheid in de praktijk als organisatie? 

Naast initiatieven om het interne productieproces te verduurzamen, zien veel organisaties een potentiële route richting de consumentenmarkt door het productportfolio van het merk uit te breiden met duurzame alternatieven. Duurzame merkextensies worden gezien als een positieve commerciële bijdrage door organisaties. Hoe kijken consumenten naar zulke opkomende alternatieven in het winkelschap? En hoe beoordelen zij de merken die zulke duurzame producten voeren? 

Om een antwoord te geven op deze vragen bekeek een groep Duitse onderzoekers een groot aantal duurzame merkextensies. Allereerst viel het op dat er verschillende categorieën te onderscheiden zijn, met in meer of mindere mate nieuwe voordelen voor consumenten. Consumenten bleken kritisch op deze duurzame merkextensies. Er werden twijfels gezet bij de oprechtheid en intentie van organisaties om echt een bijdrage te willen leveren aan de duurzaamheidsagenda, of dat het een verkapt nieuw verdienmodel is over de rug van het belangrijke thema van duurzaamheid.

Wil je meer over dit onderwerp ontdekken?

In ‘Groen voor goed of groen voor geld?’ geven we je een samenvatting van het artikel van Hesse et al.

Deze blog maakt deel uit van de tweede uitgave van SWOCC Selection 2023. In deze publicatie presenteren we vijf samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Bestel de volledige publicatie hier.

Over de auteur

Tijs Timmerman is lector Marketing en Customer Experience aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt hij als Brand Strategy Consultant en is hij sinds 2009 lid van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.