kennisbank item

De consument en AI: Laveren tussen gemak en ongemak

Publicatiedatum: 17 | 09 | 2024
Delen:

Artificial Intelligence (AI) transformeert ons dagelijks leven, van slimme thermostaten tot gepersonaliseerde muziekaanbevelingen. Maar hoe ervaren consumenten deze technologische wonderen? Het artikel Consumers and Artificial Intelligence: An Experiential Perspective van Puntoni, Reczek, Giesler en Botti (Journal of Marketing, 2021) onderzoekt de psychologische en sociologische beleving van consumenten in vier cruciale interactiemomenten met AI: gegevensverzameling, classificatie, delegatie en sociale interactie. Gegevensverzameling biedt persoonlijke diensten, maar roept ook privacyzorgen op. Classificatie personaliseert advertenties, maar kan ook leiden tot frustrerende misverstanden. Delegatie maakt ons leven efficiënter, maar kan ons ook het gevoel geven minder competent te zijn. Sociale interactie met AI biedt gezelschap, maar kan isolatie veroorzaken.

Alle door marketeers ontworpen AI interacties brengen psychologische en sociologische voordelen voor consumenten, maar evengoed nadelen. Als marketeer moet je deze spanningen begrijpen om er vervolgens een juiste balans tussen te vinden. Transparantie en ethische richtlijnen zijn essentieel om AI op een verantwoorde manier te integreren. Lees hier de samenvatting om te ontdekken hoe jij AI kunt inzetten voor een betere, meer ethische consumentenervaring.

MEER WETEN?

Lees een uitgebreide samenvatting hier: ‘De consument en zijn beleving van AI: Laveren tussen gemak en ongemak

Deze blog maakt deel uit van de derde uitgave van de SWOCC Selectie 2024, waarin het thema ‘AI’ centraal staat. Zes samenvattingen van wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten over de voor- en nadelen van het gebruik van AI als merk. Bestel de volledige publicatie hier.

Volledige literatuurverwijzing

Puntoni, S., Reczek, R. W., Giesler, M., & Botti, S. (2021). Consumers and artificial intelligence: An experiential perspective. Journal of Marketing, 85(1), 131-151.

Link: https://doi.org/10.1177/0022242920953847

Over de auteur

Tijs Timmerman is lector Marketing en Customer Experience aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt hij als Brand Strategy Consultant en is hij sinds 2009 lid van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.