Uit de SWOCC Selectie

CRM campagne: wees exact in de formulering van de bijdrage

Campagne

Wist je dat American Express het eerste bedrijf ooit was dat in 1983 Cause Related Marketing (CRM) toe heeft gepast? Het bedrijf doneerde voor iedere dollar dat er met de creditcard werd uitgegeven 1 dollarcent aan de restauratie van het Vrijheidsbeeld. Wat leverde het op? Een stijging in transacties en klanten en $1,7 miljoen voor het standbeeld.

Bij CRM gaat een commerciële organisatie een samenwerking aan met een goed doel, waarbij gedurende de samenwerking een product van de commerciële organisatie gekoppeld wordt aan een goed doel. Een meer recent voorbeeld van CRM is Marie Stella Maris: “Voor elk product dat jij koopt, dragen wij een vast bedrag af om wereldwijd schoon drinkwater projecten te kunnen realiseren”.

In Hoe ontwerp je een effectieve CRM campagne?wordt onderzocht in hoeverre de formulering van de boodschap over en de omvang van de donatie invloed heeft op de koopintentie.

Wees exact
Uit het onderzoek is gebleken dat een exacte weergave van het bedrag dat aan het goede doel gedoneerd wordt voor een hogere koopintentie zorgt dan een abstracte of een te berekenen weergave van het donatiebedrag. Het maakt hierbij geen verschil of het goede doel gekoppeld is aan een product met hoge of lage betrokkenheid.

Meer uitkomsten en praktische tips lees je hier.