kennisbank item

Consumentenervaring vandaag de dag te vinden op social media

Publicatiedatum: 31 | 07 | 2019
Delen:

Waar onderzoekers en marketeers voorheen gebruik moesten maken van dure en tijdrovende surveys, delen consumenten tegenwoordig hun merkevaluaties vrijwillig en publiekelijk op social media. We hebben ons er allemaal wel eens schuldig aan gemaakt – het plaatsen van een merkgerelateerde afbeeldingen op social media van bijvoorbeeld een avondje uiteten met hashtags als #foodporn, #instafood en #instagood.

Merkgerelateerde beelden en hashtags
Onderzoek wijst uit dat consumenten merkgerelateerde beelden gebruiken op social media om te communiceren over merken en om hun persoonlijke consumptiegedrag uit te dragen. ‘Wat social media je kan vertellen over de consumentenervaring van je merk’ focust zich ook op de informatie die verstopt zit in het onderschrift en de hashtags die de consument gebruikt.

Inzicht krijgen in de klant
Door te kijken naar de context waar binnen klanten op social media content plaatsen kan je meer te weten komen over jouw klanten. De clustermethode zorgt er namelijk voor dat je een beter beeld krijgt van de merkervaring en merkevaluaties van jouw klanten. Daarnaast krijg je ook inzicht in welke marktsegmenten het goed doen en welke minder goed. Hierdoor stelt social media jou dus instaat om in te spelen op het gedrag en de behoeften van jouw klanten.

Hier lees je meer over ‘Wat social media je kan vertellen over de consumentenervaring van je merk’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.