In de reclamewereld staat angst verrassend vaak in de weg van creativiteit. Dit blijkt uit onderzoek van Bilby, Koslow en Sasser (2021), waarin de rol van angst bij adverteerders en bureaus wordt belicht. Adverteerders vermijden risico’s om negatieve reacties te voorkomen, terwijl bureaus vaak kiezen voor klantgerichte compromissen, ook wel ‘cliëntelisme’ genoemd. Het resultaat? Creatieve, onderscheidende ideeën verdwijnen naar de achtergrond.
Het onderzoek, gebaseerd op data van 258 campagnes van Londense bureaus, laat zien hoe angst aan beide kanten leidt tot minder originele campagnes. Adverteerders sturen vaak aan op veilige keuzes terwijl bureaus spannende ideeën afzwakken om klanten tevreden te houden. Daarbij is copy testing een tweesnijdend zwaard: hoewel het adverteerders gerust kan stellen over creatieve ideeën, kan het ook creatieve vrijheid beperken.
Alleen door elkaar te vertrouwen en risico’s te nemen, kunnen adverteerders zich onderscheiden met campagnes die écht impact maken. Als je wil ontdekken hoe je dit goed kunt aanpakken, lees dan de volledige samenvatting.
MEER WETEN?
Lees hier de uitgebreide samenvatting: Angst bij adverteerders en reclamemakers – een barrière voor creativiteit?
Deze blog maakt deel uit van de vierde kwartaaluitgave van de SWOCC Selectie 2024, een speciale uitgave waarin het thema ‘creativiteit’ centraal staat. Vijf wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met verschillende relevante inzichten rondom de voor- en nadelen van creativiteit in marketing en merkcommunicatie. Bestel de volledige publicatie hier.
Volledige literatuurverwijzing
Bilby, J., Koslow, S., & Sasser, S. L. (2021). Fear in Adland: How Client Risk Aversion and Agency Clientelism Limit the Development of Great Creative Campaigns. Journal of Advertising, 52(1), 57–74.