kennisbank item

Waarom het delen van informatie met AI merkvertrouwen schaadt

Publicatiedatum: 27 | 09 | 2024
Delen:

Een van de vele rollen die AI in de praktijk vervult, is het verzamelen van gegevens over klanten. Hoewel klanten vaak terughoudend zijn om hun persoonlijke informatie met AI of een ander mens te delen, zijn ze als klant doorgaans verplicht om informatie over zichzelf vrij te geven tijdens hun interacties met bedrijven. Hoe beïnvloedt deze groeiende praktijk merken? Meer specifiek: heeft het vrijgeven van informatie aan AI positieve of negatieve gevolgen voor merken vergeleken met het vrijgeven van informatie aan mensen?

In het artikel “Sharing information with AI (versus a human) impairs brand trust” van de auteurs Lefkeli et al. worden 9 experimenten (n = 2.887) besproken die een helder antwoord op deze vraag geven: uit de resultaten blijkt dat consumenten merken minder vertrouwen wanneer zij informatie vrijgeven aan AI dan aan mensen. Het effect wordt veroorzaakt door de conclusie van consumenten dat AI informatie deelt met een groter publiek, wat het gevoel van uitbuiting vergroot. Dit vermindert op zijn beurt het vertrouwen in merken. Niet echt goed nieuws, maar gelukkig reiken de onderzoekers ook praktische oplossingen aan.

MEER WETEN?

Lees een uitgebreide samenvatting hier: ‘Waarom het delen van informatie met AI merkvertrouwen schaadt

Deze blog maakt deel uit van de derde uitgave van de SWOCC Selectie 2024, waarin het thema ‘AI’ centraal staat. Zes samenvattingen van wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten over de voor- en nadelen van het gebruik van AI als merk. Bestel de volledige publicatie hier.

Volledige literatuurverwijzing 

Lefkeli, D., Karataş, M., & Gürhan-Canli, Z. (2024). Sharing information with AI (versus a human) impairs brand trust: The role of audience size inferences and sense of exploitation. International Journal of Research in Marketing, 41(1), 138-155.

Bekijk het artikel hier: https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2023.08.011

Over de auteur

Bart Soels (1962) is eind 2005 als Research Director van de Soelaas Data & Analyse toegetreden tot de SWOCC Selectie redactie.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.