kennisbank item

#2 Gepersonaliseerde marketingcommunicatie: AVG, privacy en ethiek

Publicatiedatum: 28 | 01 | 2021
Delen:

SWOCC podcast gepersonaliseerde marketingcommunicatieGepersonaliseerde marketingcommunicatie is het aanpassen van marketingcommunicatie aan onze persoonlijke kenmerken, interesses en gedrag op basis van consumentendata. In onze vorige podcast aflevering stonden we stil bij hoe gepersonaliseerde marketingcommunicatie werkt, welke technieken er zijn en welke trends we zien. Maar waar ligt de balans tussen wat er technisch mogelijk is met consumentendata en wat er gewenst is in personalisatie?

In de tweede aflevering over dit thema gaan we in op AVG, privacy en ethiek. De zorgen over de privacy van consumenten hebben geleid tot de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet heeft als doel de privacybescherming van consumenten te vergroten en consumenten controle te geven over de verzameling en gebruik van hun data. De mogelijkheden van personalisatietechnieken staan op gespannen voet met wat gewenst is. Bedrijven stellen zichzelf daarom steeds vaker ethische vragen: wanneer mag je personaliseren en wanneer wil je personaliseren?

Joanna Strycharz (universitair docent Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam), die haar promotieonderzoek over dit thema heeft uitgevoerd, gaat hierover in gesprek met Joost Augusteijn (Consultant Branding & Reputation bij MarketResponse en Raad van Advies lid van SWOCC). Aanleiding voor deze podcast is het rapport Gepersonaliseerde Marketingcommunicatie, dat SWOCC eerder dit jaar uitbracht.

Beluister de tweede aflevering van de SWOCC podcast hieronder, via de iTunes Store of op Spotify.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie