In het najaar van 2025 organiseert SWOCC met trots de allereerste editie van een jaarlijkse update, een nieuw initiatief dat in het teken staat van kennisdeling en verdieping. Tijdens dit evenement worden de drie rode SWOCC-boekjes die dit jaar verschijnen extra in de schijnwerpers gezet. Elk boekje biedt unieke inzichten en praktische handvatten voor communicatieprofessionals, gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek. Deze update biedt niet alleen de mogelijkheid om de belangrijkste bevindingen uit de publicaties te bespreken, maar ook om in gesprek te gaan met de auteurs en vakgenoten. Zo wil SWOCC bijdragen aan een sterkere brug tussen wetenschap en praktijk in het communicatievakgebied.
Merkboodschappen in Beeld: De Kracht van User-Generated Content
Merken verschuiven naar visuele sociale media, met name Instagram, om hun boodschap te verspreiden. Gebruikers volgen en betrekken zich bij merken, creëren zelf merkgerelateerde user-generated content en taggen merken in hun posts. De impact van deze dynamiek tussen merken en sociale media-gebruikers is nog onduidelijk. Wat voor strategieën worden gebruikt door merken in hun berichtgeving? En passen ‘gewone’ gebruikers overtuigingsstrategieën toe in hun merkgerelateerde posts?
Marie-Selien Fakkert zal de belangrijkste bevindingen uit haar SWOCC publicatie (92: De overtuigingskracht van Brand-related User Generated Content) presenteren. Haar onderzoek onthult het gebruik van overtuigingsstrategieën in Instagram posts van merken, hoe gebruikers vergelijkbare strategieën toepassen en hoe dit de merkbetrokkenheid beïnvloedt. Hiernaast zullen praktijksprekers dieper op het onderwerp ingaan, door concrete cases en strategieën te presenteren over hoe merken visuele post op sociale media moeten inzetten.
Misinformatie
Merken worden steeds vaker geconfronteerd met misinformatie die razendsnel online verspreidt. Van geruchten tot bewuste brand sabotage – hoe moet je als merk reageren? Wat werkt wél en wat vergroot juist de schade?
Onderzoekers Charlotte van Hooijdonk, Yvette Linders, Renske van Enschot, Marloes van Moort en Christine Liebrecht presenteren de belangrijkste inzichten uit hun SWOCC-onderzoek naar effectieve merkreacties op misinformatie. Aan de hand van praktijkcases en wetenschappelijke bevindingen krijg je concrete strategieën om reputatieschade te voorkomen en vertrouwen te behouden.
Bureausamenwerking
Sterke merken draaien op sterke samenwerkingen. Maar in een gefragmenteerde bureauwereld en met de opkomst van AI ontstaan er steeds meer misverstanden tussen klanten en bureaus. Wat maakt een samenwerking écht effectief?
Dr. Daan Muntinga presenteert de inzichten uit zijn nieuwste SWOCC-publicatie. Van de ontwikkeling en evaluatie van klant-bureaurelaties tot de impact van marketingontwikkelingen—ontdek hoe je een succesvolle samenwerking opbouwt en onderhoudt.
VOOR WIE IS DEZE BIJEENKOMST?
Dit evenement is voor SWOCC begunstigers die meer willen weten over merkstrategieën om misinformatie tegen te gaan, over hoe je succesvolle samenwerkingen tussen bureaus en adverteerders kunt aangaan en over
Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Bekijk hier de mogelijkheden om begunstiger te worden, of mail naar info@swocc.nl.
Programma
De locatie, het programma en de mogelijkheid om je in te schrijven voor dit evenement volgen binnenkort op deze pagina.
Sprekers
Dr. Marie-Selien Fakkert – Universiteit van Amsterdam
Dr. Charlotte van Hooijdonk – Universiteit Utrecht
Dr. Yvette Linders – Radboud Universiteit Nijmegen
Dr. Renske van Enschot – Tilburg University
Dr. Marloes van Moort – Universiteit Utrecht
Dr. Christine Liebrecht – Tilburg University
Dr. Daan Muntinga – Strateeg bij Mensch