Verslagen bijeenkomsten

verslag

SWOCC zet non-spot in de spotlights

WPO Non-spot in de spotlights

dinsdag, 27 maart 2007

“Non-spot advertising is eigenlijk net zoiets als niet-westerse sociologie. De term geeft alleen aan wat het niet is, en niet wat het wél is.” Met deze woorden opende dagvoorzitter Paul van Niekerk (SPOT) 27 maart 2007 de Wetenschap-Praktijk Ontmoeting ‘Non-spot in de spotlights’.

Van Niekerk benadrukte dat de term non-spot advertising steeds meer wordt gebruikt als benaming voor allerlei mengvormen van merken en media. Deze middag stond de sponsoring van televisieprogramma’s met al haar mogelijkheden en grenzen centraal.

Andy Santegoeds (RTL Nederland) beet het spits af. Volgens Santegoeds kent de non-spot markt een enorme dynamiek. Aan de hand van aansprekende voorbeelden, theorieën, een bespreking van de krachten achter de dynamiek en uitleg van de effectstudies binnen RTL Nederland werd het begrip uitgebreid besproken. Santegoeds eindigde zijn presentatie met een blik op de toekomst en een advies voor de wetenschap om zich op non-spot advertising te blijven richten.

Eva van Reijmersdal (UvA) besprak vervolgens het meest recente Nederlandse non-spot onderzoek. Dit onderzoek heeft de mate van bekendheid en de houding van het publiek belicht ten opzichte van de non-spot uitingen in vier programma’s: Evelien (Net5), Goede Tijden Slechte Tijden (RTL4), Topkok (Tien) en Eigen Huis en Tuin (RTL4). Van Reijmersdal concludeerde dat non-spot advertising steeds bekender en geaccepteerd wordt, mits de programmamakers zich aan bepaalde regels houden. Non-spot advertising is volgens Van Reijmersdal dan ook een effectief middel om het merk onder de aandacht te brengen.

Inge Brakman (Commissariaat voor de Media) opende haar presentatie met een bespreking van een aflevering van de Net5 serie Evelien: “25 merken zijn er toen geteld, en toch voldoet de serie aan de wettelijke regels omdat de merken heel subtiel en terloops in het programma verwerkt worden”, aldus Brakman. Vervolgens besprak ze de wettelijke (on)mogelijkheden voor de diverse omroepen. Tevens ging ze in op de effecten die het veranderende kijkgedrag en trends in reclame hebben op de toename van non-spot advertising.

Na de pauze legden Patrick Verzijden (ING Nederland) en Romanie Noordegraaf (Postbank) uit waarom zij ervoor gekozen hebben om non-spot advertising op te nemen in hun communicatiemix. Aan de hand van drie aansprekende cases van programma’s waarin zij participeren, Mijn tent is top (RTL5), Formule 1 (RTL7) en Het Blok (Net5), legden zij hun doelstellingen en uitwerking uit. Ze beëindigden hun presentatie met enkele learnings voor mede-adverteerders.

De middag werd afgesloten met een paneldebat onder leiding van Paul van Niekerk. Naast de sprekers namen ook Geertje Hoek (FHV BBDO/Liberty Films) en Marc Nagelkerken (Talpa) plaats aan de debattafel. Aan de hand van stellingen en vragen uit het publiek werd er gediscussieerd over de subtiliteit, de effecten en de wet- en regelgeving op nationaal en internationaal niveau.

Na afloop was het tijd voor een borrel, waarbij nog lang werd nagepraat over dit interessante onderwerp.

Media