SWOCC17 juni 2015

Mediaorkestratie

Het online mediaconsumptiegedrag is de afgelopen jaren sterk toegenomen en consumenten bepalen daarbij steeds meer zelf of en welke commerciële content zij zien. Het medialandschap is hiermee complexer geworden. Dit maakt het voor adverteerders moeilijker om gefundeerde mediakeuzes te maken.

Zijn paid, owned of earned media het meest geschikt om relaties te bouwen? Kan een YouTube-filmpje merkwaardering bewerkstelligen of is tv hiervoor meer geschikt? Vinden consumenten reclame op Facebook vooral irritant of dragen ze toch bij aan merkvoorkeur? Kortom, welke mediumtypen passen het beste bij welke communicatiedoelstellingen? Het project geeft antwoord op deze vraag door onder meer onderzoek te doen naar hoe consumenten commerciële content in verschillende (online) media beleven. Door middel van literatuuronderzoek en expertinterviews wordt tevens inzichtelijk gemaakt welke online en offline KPI’s het best bij welke doelstellingen en mediumtypen passen om de effectiviteit van communicatie te kunnen meten.

Het onderzoek, uitgevoerd door Hilde Voorveld, loopt tot begin 2016.