kennisbank item

Verslag boekpresentatie Mediaorkestratie

Publicatiedatum: 25 | 05 | 2016
Delen:

Met talloze mediaopties en de vele bureaus die vaak bij campagnes betrokken zijn, vereist een mediastrategie meer dan ooit structuur en een goede samenwerking. De 71e SWOCC-publicatie ‘Mediaorkestratie’ maakt duidelijk hoe de inzet van merkcommunicatie op verschillende (social) media op effectieve wijze georkestreerd kan worden en biedt zo handvatten voor een optimale samenwerking tussen adverteerders en bureaus.

Hilde Voorveld presenteerde gister de nieuwste SWOCC-publicatie. Op basis van literatuuronderzoek en een grootschalig socialmediabelevingsonderzoek onder bijna 1.400 consumenten helpt de publicatie adverteerders besluiten over welke boodschap, op welk moment en in welk medium het meest effectief zal zijn door vijf concrete stappen te benoemen. Hierdoor ontstaat een basis voor het continu optimaliseren van het gehele communicatiesysteem. De samenwerking tussen alle partijen staat hierbij centraal.

Doelstelling, de consumer journey en KPI’s
Belangrijk is een duidelijke koppeling tussen de communicatiedoelstellingen, de fase of het moment van de consumer journey waarop wordt gericht met merkcommunicatie en de formulering van daarbij passende KPI’s. Adverteerder en alle betrokken bureaus moeten te allen tijde goed weten op welke fase van de consumer journey wordt ingespeeld en welke KPI’s bij die fase horen. ‘Alleen dan kunnen communicatiedoelstellingen en de consumer journey op geïntegreerde wijze input bieden voor media-inzet’, aldus Hilde Voorveld.

Mediakarakteristieken leidend bij mediakeuze
Met een groot en continu veranderend media-aanbod, is het slim om de mediakeuze te baseren op mediakarakteristieken en niet op specifieke mediakanalen. Keuzes tussen push en pull, interactief en niet interactief, de afstemming van paid, owned en earned media en de manier waarop (social) media en de merkcommunicatie daarop worden beleefd, moeten leidend zijn. Voor de SWOCC-publicatie is voor het eerst onderzoek gedaan naar de beleving van verschillende social media en merkcommunicatie op deze social media. Dit onderzoek helpt om de inhoud van specifieke boodschappen af te stemmen op het platform waarop wordt gecommuniceerd.

SWOCC Infographic Mediaorkestratie_960px

Eerder verscheen over de uitkomsten van het socialmediabelevingsonderzoek een rapport. Download het rapport: SWOCC socialmediabelevingsonderzoek.

 

Log in om de Slideshares van de bijeenkomst te bekijken.