Raad van Advies

John Faasse

John Faasse

John Faasse, onderzoeker in hart en nieren, heeft vanaf 1 februari 2008 zijn eigen bedrijf Uitbijter, een adviesbureau op het gebied van onderzoek naar de effectiviteit van media en reclame.

John heeft politicologie gestudeerd en heeft, voor hij met Uitbijter startte, bij verschillende universiteiten, onderzoeks- en mediabureaus gewerkt. Het toepassen van onderzoek in de praktijk, daar draait het allemaal om. “De vraag die mij het meest gesteld wordt is: We hebben nu dit onderzoek laten uitvoeren, maar wat moeten we nu gaan dóen?”

John Faasse is een echte onderzoeker, maar wel eentje die zich in de praktijk begeeft. En als zodanig zit hij ook in de Raad van Advies van SWOCC. Hij heeft feeling met de praktijk, maar is inhoudelijk een wetenschapper.

“Je moet nieuwsgierig zijn… Dan is onderzoek gewoon altijd leuk, wat je ook onderzoekt. Ik ben echt ongelooflijk geïnteresseerd in hoe communicatie werkt en hoe je het kunt verbeteren. En wat er nou achterzit. Wat mensen beweegt en hoe je mensen in beweging kunt krijgen. Dat is echt iets dat ik heel erg boeiend vind.” De drijfveren van John Faasse om in de Raad van Advies van SWOCC te zitten, komen ook voort uit zijn nieuwsgierigheid naar waarom dingen werken zoals ze werken. De afgelopen tien jaar heeft SWOCC heel wat bereikt, vindt John.

“SWOCC heeft een duidelijke bijdrage geleverd om de koppeling tussen wetenschap en praktijk tot stand te brengen. Ik denk dat er nu veel meer relevante onderzoeken bij de universiteit vandaan komen. Als je de SWOCC publicaties ziet, zijn er zoveel dingen waar echt gebruik van is gemaakt en waar echt dingen mee gedaan zijn. Ik denk dat er in de mediawereld veel meer, veel vaker wordt gedacht… ‘goh, is er iets op de universiteit voor handen waar ik wat mee kan’. Dat is de afgelopen tien jaar echt met sprongen vooruit gegaan.”

Contact

SWOCC publicaties