Het Etmaal van de Communicatiewetenschap is het grootste communicatiewetenschappelijke congres van Nederland en Vlaanderen. Jaarlijks komen zo’n 250 academici bijeen om inzichten uit te wisselen over de meest uiteenlopende communicatiewetenschappelijke disciplines.
Commerciële communicatie komt uitgebreid aan bod, en het Etmaal heeft dan ook in toenemende mate de belangstelling van mensen uit de reclame, marketingcommunicatie en public relations. Zij konden op 24 en 25 januari 2011 putten uit een grote hoeveelheid interessante methoden en vaak zéér praktisch toepasbare kennis. Ook SWOCC medewerkers namen presentaties voor hun rekening. SWOCC directeur Piet Verhoeven bijvoorbeeld onderzocht hoe de media issues als ‘het risico van Schiphol’ framen. Hij gebruikte hiervoor een methode voor netwerkanalyse, waarmee ook goed kan worden onderzocht of in verschillende media anders wordt gesproken over bedrijven en merken – op social media bijvoorbeeld. Daarover ging Daan Muntinga’s presentatie: hij onderzocht of en waarom sommige merken meer online gedrag COBRAs opwekken dan andere merken. Tip van de sluier: naarmate mensen een merk als meer ‘opwindend’ (exciting) percipiëren, zijn zij actiever met dat merk. Wordt vervolgd in SWOCC’s Working Paper series…