nieuws item

Merkregie en bureaukeuze

Publicatiedatum: 01 | 01 | 2018
Delen:

Hoe manage je tegenwoordig nog je merk? De huidige manier van werken (klant centraal, agile) zorgt er bij veel organisaties voor dat de interne aansturing van het merk minder centraal plaatsvindt. Steeds meer verschillende afdelingen, teams en rollen komen in aanmerking met de klant. Hiernaast wordt er met meer verschillende bureaus samengewerkt. Verschillende externe partijen zijn betrokken bij de merkcommunicatie.

Consumentengedrag & merkregie
Nieuwe sociale technologieën in combinatie met veel data en onderzoek leidt tot beter inzicht in de wensen en verlangens van klanten en veranderend consumentengedrag. Organisaties maken intern grote veranderingen door, zodat zij beter en sneller dan voorheen kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische trends.

Decentrale verantwoordelijkheid
Deze veranderende manier van werken zorgt er ook vaak voor dat aansturing minder centraal plaatsvindt en dat verantwoordelijkheden decentraal worden vastgelegd. Hierdoor komen steeds meer verschillende afdelingen, teams en rollen met de klant in aanraking. Hoe vindt afstemming plaats tussen al deze verschillende teams en rollen die tezamen het merkbeeld vormgeven?

Bureaukeuze
Net als adverteerders, moeten ook bureaus inspelen op de technologische ontwikkelingen en veranderende behoeften van de markt. Dit heeft ervoor gezorgd dat de bureauwereld in de ban is van fusies en overnames. Ook is er een opkomst van veel gespecialiseerde digitale bureaus die, ieder voor zich, een rol pakken in de versnippering van verschillende typen marketingcommunicatie. Denk hierbij aan Programmatic Buying, Influencer Marketing, Online Activaties en Sonic Branding.

SWOCC-onderzoek
Doel van het onderzoek is een aantal praktische richtlijnen en handvaten te bieden aan merkmanagers en antwoord te geven op de vraag hoe je jouw merk het beste kan managen (zowel intern als extern) in een landschap waarin zowel de organisatie intern als het bureaulandschap continu aan verandering onderhevig zijn.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Anna Giling en zal in 2018 worden gepresenteerd. Naast onderzoeker werkt Anna tevens als bureaumanager van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.