Misinformatie over merken
Veel merken krijgen te maken met onjuiste informatie die mensen over hen – op steeds grotere schaal – verspreiden. Dit gebeurt zowel tijdens crisissituaties als daarbuiten, bijvoorbeeld met als doel brand sabotage. De vraag is óf, hoe en op welke platformen merken moeten reageren wanneer ze het slachtoffer zijn van misinformatie. In veel gevallen zullen merken willen reageren op de misinformatie die over hen verspreid wordt. Misinformatie kan leiden tot reputatieschade en vervolgens tot bijvoorbeeld boycots of verminderd vertrouwen, met negatieve financiële gevolgen. Zonder duidelijke richtlijnen over hoe een merk het beste met misinformatie kan omgaan, is het lastig om hier beleid voor te maken. Dit SWOCC onderzoek zal bestaan uit een uitgebreid literatuuronderzoek en een experiment waarin bij verschillende misleidende boodschappen wordt onderzocht welke reactiestrategieën het gunstigste effect hebben op verschillende merkpercepties, zoals reputatie, vertrouwen en waardering van de correctiepoging.
Bureausamenwerking
Hoe werken klanten en bureaus effectief samen? Succesvolle merken zijn sterk door hun samenwerking met externe bureaus, maar wat effectieve samenwerking inhoudt, is vaag. De bureauwereld is tegenwoordig gefragmenteerd en technologie zoals AI veroorzaakt misverstanden tussen klanten en bureaus. In deze publicatie onderzoekt Daan Muntinga hoe klanten en bureaus effectief samenwerken, inclusief ontwikkeling, onderhoud, evaluatie, verschillende samenwerkingsmethoden, voor- en nadelen, en de invloed van marketingontwikkelingen. Met interviews van experts biedt het inzicht in effectieve klant-bureausamenwerking.
Effie x SWOCC
De Effie Awards zijn wereldwijd erkend als de meest prestigieuze vakprijzen binnen de marketing- en reclamebranche. Maar wat maakt een campagne werkelijk succesvol? Om antwoord te geven op die vraag bundelt SWOCC de krachten met Effie Nederland om inzendingen van de afgelopen tien jaar diepgaand te analyseren. Het doel: inzicht krijgen in de factoren die bijdragen aan effectiviteit. Door een grondige inhoudelijke analyse van de cases worden trends en patronen blootgelegd die waardevolle lessen opleveren over strategie, creatieve uitvoering en impact.
De eerste publicatie binnen dit samenwerkingsproject wordt geschreven door Tasha de Vries en Britta Koning en richt zich volledig op effectiviteit. Hoe stellen merken doelstellingen in hun reclame-uitingen, en heeft de manier waarop deze doelstellingen worden geformuleerd invloed op het uiteindelijke resultaat? Hoe meet je effectiviteit binnen een campagne, en welke methoden blijken in de praktijk het meest betrouwbaar? En vooral: hoe stel je als merk de juiste doelstellingen die niet alleen ambitieus, maar ook haalbaar en meetbaar zijn?
Deze inzichten zijn niet alleen relevant voor marketeers die zich willen onderscheiden in hun vak, maar bieden ook concrete handvatten om campagnes beter te plannen, te beoordelen en te optimaliseren. Dankzij de samenwerking met partners VIA en bvA krijgen merkprofessionals hiermee een stevig fundament voor het ontwikkelen van marketingcampagnes die écht verschil maken en het vertrouwen in de kracht van marketing en communicatie verder versterken.
The Silver Generation
Voor marketeers is het opbouwen van merkloyaliteit altijd een belangrijk doel. Trouwe klanten zorgen niet alleen voor een stabielere omzet, maar ook voor een sterke band met het merk. Die band ontstaat echter pas als een merk echt betekenis heeft voor de consument. In dit onderzoek staat de oudere consument centraal. Zij kijken vaak anders naar merken dan jongere generaties en hechten aan andere waarden en ervaringen. Het is daarom interessant om te onderzoeken wat merken voor hen betekenen en hoe ze een plek in hun dagelijks leven innemen.
Edgar Keehnen en Marie Haass onderzoeken wat merken voor oudere consumenten betekenen, om zo beter te begrijpen hoe merken een waardevolle rol in hun dagelijks leven kunnen spelen en een sterke, duurzame relatie met deze doelgroep kunnen opbouwen.
Afbeeldingmanipulatie disclosures
Afbeeldingsbewerking wordt steeds vaker ingezet door adverteerders en influencers om mensen en producten aantrekkelijker te maken. De toegankelijkheid van software stimuleert dit gebruik, vooral op sociale media. Tegelijkertijd draagt beeldmanipulatie bij aan onrealistische schoonheidsidealen en gezondheidsproblemen zoals eetstoornissen en depressie. Deze zorgen hebben ertoe geleid dat sommige landen beleid overwegen of invoeren om beeldbewerking te reguleren. Afhankelijk van de vorm van disclosure kan dit zowel consumenten als merken beïnvloeden. In deze publicatie onderzoeken Alexander Pfeuffer en Dasha Kolesnyk de impact van disclosures van afbeeldingmanipulatie in gesponsorde content op sociale media.
DEI initiatieven
Onze wereld wordt steeds diverser, en ook merken en organisaties spelen hierop in met zogeheten DEI-initiatieven (Diversity, Equity & Inclusion). Dit omvat inspanningen om diversiteit te bevorderen, gelijke kansen te waarborgen en inclusiviteit te stimuleren, bijvoorbeeld via productlijnen, reclame of standpuntbepaling.
In deze publicatie onderzoeken Aylin Aydinli, Matilde Rapezzi en Peeter Verlegh hoe Nederlandse consumenten reageren op DEI-initiatieven in merkcommunicatie, met aandacht voor verschillende vormen van diversiteit, de onderliggende processen en de rol van authenticiteit.