Consumenten baseren beslissingen met betrekking tot producten en merken die aangeboden worden in een winkelomgeving waarin zij snel afgeleid worden, vaak op een beperkte hoeveelheid producteigenschappen. Hierbij worden dit soort beslissingen vaak in korte tijd genomen. Steeds meer onderzoek richt zich daarom op de rol van intuïtie en het onbewuste in het nemen van consumentenbeslissingen. Zo kunnen prijs- en kwaliteitskenmerken bijvoorbeeld onbewust leiden tot een positievere of negatievere evaluatie van het product of merk. In het verleden werd veel van dit soort onderzoek uitgevoerd in gecontroleerde omgevingen. Het is echter nog niet duidelijk op wat voor manier productdesignkenmerken productevaluatie beïnvloeden in een praktijksituatie, zoals in een supermarkt, en hoe ze uiteindelijk leiden tot productkeuze.
Begin 2013 is Iris van Ooijen daarom voor SWOCC en de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) een promotieonderzoek gestart naar packaging design as a communicator of product attributes. Het onderzoekstraject zal meer inzicht brengen in deze processen en effecten door middel van experimenten in web-omgevingen en retailwinkels. Onderzocht wordt hoe productkenmerken, zoals verpakking, merklogo’s, productontwerp en reclame (onbewuste) productevaluaties en productkeuze in de praktijk beïnvloeden. Ook wordt er gekeken of cognitieve controle deze effecten beïnvloedt.