nieuws item

DEI-initiatieven in de Nederlandse markt

Publicatiedatum: 04 | 09 | 2025
Delen:

Onze wereld wordt steeds diverser. Ook merken en organisaties spelen hierop in en streven ernaar inclusiever te zijn. Dit doen zij door verschillende strategieën toe te passen, zoals het ontwikkelen van inclusieve productlijnen, het omarmen van diversiteit in reclame en het publiek innemen van standpunten over diversiteitsgerelateerde kwesties.Deze strategieën worden ook wel DEI-initiatieven (Diversity, Equity & Inclusion) genoemd. Daarmee worden inspanningen van organisaties bedoeld om diversiteit te bevorderen, gelijke kansen te waarborgen en een inclusieve omgeving te creëren.

In deze publicatie onderzoeken Aylin Aydinli, Matilde Rapezzi  en Peeter Verlegh hoe consumenten in de Nederlandse markt reageren op DEI-initiatieven in reclame en merkcommunicatie. Verschillende vormen van diversiteit (bijvoorbeeld gender, etniciteit, LGBTQIA+ etc.), de onderliggende processen en de rol van authenticiteit zullen onderzocht worden.

De Onderzoekers

Dr. Aylin Aydinli is universitair hoofddocent Marketing en opleidingsdirecteur van de MSc Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Dr. Matilde Rapezzi is postdoctoraal onderzoeker aan de afdeling Marketing van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Prof. dr. Peeter Verlegh is Hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit. Hij behaalde zijn MSc en Doctorstitel aan de Wageningen Universiteit en doet onderzoek naar merken, social media, word of mouth, en taal.

 

Volg SWOCC op LinkedIn om op de hoogte te blijven over dit onderzoek!

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.