Kennisbank

Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde social media advertenties?

SWOCC Selectie 3 2018

Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen. Lees verder

Leent digitale media zich voor gepersonaliseerde brand placement?

Guda van Noort

Media

Stel je het volgende eens voor: online ben je op zoek naar een nieuw horloge. Op Bol.com valt je oog op een exemplaar van Fossil. Je besluit het horloge niet meteen te kopen, maar zet het wel alvast op je verlanglijstje. Later die dag wil je ook een eBook kopen via Bol.com. Je gebruikt de mogelijkheid om het eBook in te zien. De heldin in het verhaal draagt precies het Fossil horloge dat jij eerder die dag op je verlanglijstje hebt geplaatst. Leidt deze vorm van gepersonaliseerde brand placement in digitale media ertoe dat je het mediaproduct (eBook) sneller aanschaft? Lees verder

Gepersonaliseerde brand placement in digitale media

SWOCC Selectie 3

Stel je het volgende scenario voor: je struint het internet af op zoek naar een nieuw horloge. Je bezoekt verschillende websites, maar dan valt je oog op een Fossil horloge dat verkocht wordt bij Bol.com. Je klikt op het horloge om het na enkele minuten bekeken te hebben op je verlanglijstje te zetten. Later die dag besluit je een eBook te kopen via Bol.com. Je gebruikt de mogelijkheid om het eBook online in te kijken. De heldin in het verhaal draagt exact het Fossil horloge waar jij eerder die dag interesse in hebt getoond. Kan de benoeming van het horloge – waar je eerder je voorkeur voor aangaf – in de tekst ertoe leiden dat jij het eBook koopt? Lees verder

Webcare in de publieke sector: Hoe wenselijk is een menselijke toon?

Christine Liebrecht

Webcare_Klantenservice

De beste social media staat vol met goede (en slechte) voorbeelden van organisaties die op social media persoonlijk, informeel of gewaagd uit de hoek komen. Zo zijn de reacties van luchtvaartmaatschappijen soms grappig, dan weer hartverwarmend. Aan webcare van commerciële organisaties is al veel aandacht besteed, zowel in onderzoek als in de praktijk. Maar gelden deze uitkomsten ook voor publieke organisaties? Hoe ‘menselijk’ praten gemeenten in webcare? En zitten burgers te wachten op lollige reacties?   Lees verder

Wat is het effect van Online Behavioral Advertising?

Sophie Boerman

Ons online gedrag, zoals de websites die we bezoeken, de video’s die we kijken en onze zoekopdrachten in Google, wordt in grote getalen verzameld, gebruikt, en gedeeld door bedrijven. Eén van de meest belangrijke reden om online gedrag te monitoren en te verzamelen is Online Behavioral Advertising (OBA), ook wel behavioral targeting genoemd. Bij OBA wordt informatie over online gedrag verzameld (door middel van bijvoorbeeld cookies) om zo advertenties specifiek aan bepaalde individuen te kunnen tonen. Maar hoe effectief is deze vorm van adverteren?    Lees verder