Kennisbank

De do’s & don’ts van gepersonaliseerde webcare responses

Hannelore Crijns

webcare

Een toenemend aantal bedrijven investeert tijd en middelen in een webcare team dat altijd klaarstaat voor consumenten – onder meer via sociale media. Door in dialoog te gaan met consumenten kun je als bedrijf een goede relatie opbouwen met hen. Het is vaak echter nog onduidelijk hoe je dit – een dialoog aangaan met consumenten – het beste kunt doen en wat er wel of niet werkt in welke omstandigheden.
Lees verder

Interactiviteit in digitale magazines loont!

Fabiënne Rauwers

Digitaal Magazine

Veel magazines hebben tegenwoordig naast een printversie ook een digitale variant. Deze digitale magazines zijn grotendeels replica’s van de printversie, omdat ze vaak dezelfde content en lay-out bevatten. Toch heeft een digitaal magazine een belangrijk voordeel ten opzichte van print: interactieve features. In een digitaal magazine kan de content worden ‘verrijkt’ met hyperlinks, social media buttons en filmpjes. Maar hoe beïnvloeden deze interactieve features de leeservaring van de consument? Zit de consument hier wel op te wachten? Lees verder

De contentkalender voor 2018: Zo kies je de juiste timing

Lotte Willemsen

Contentkalender_2018

Het begin van 2018 is in zicht. Dat is niet alleen te zien aan de kerstversiering en het winterse weer, ook is het te merken aan de vele contentkalenders die de afgelopen week gedeeld zijn. Een goede timing, want volgens onderzoek praten wij meer over onderwerpen als deze toegankelijk zijn in ons geheugen. Zo is de toekomst vaker onderwerp van gesprek als het begin van het nieuwe jaar in zicht is. Achter deze bevinding zitten psychologische principes verscholen die verklaren wanneer mensen content delen. Dat helpt marketeers om de timing van hun content te perfectioneren, en optimaal gebruik te maken van de 2018 contentkalender. Lees verder

Data driven politieke marketing: het staat nog in de kinderschoenen

Tim Smits

Honderden pagina’s werden geschreven over Hillary Clinton en Donald Trump. Na de, voor ons misschien onverwachte, overwinning van Trump (die naadloos Byron Sharp’s “How Brands Grow” leek te volgen), keken velen naar de communicatiestrategie. Ook via digitale kanalen zou Trump de strijd hebben gewonnen. Maar is dat wel zo? Wat deed Trump dan precies online? En hoe verhoudt dat zich tot de digitale campagne van Hillary Clinton? In welke mate kan je stellen dat het hier om state-of-the-art data driven digitale marketing gaat? Lees verder

Interactiviteit in online tijdschrift advertenties: Do or don’t?

Fabiënne Rauwers

Op het internet struikel je erover: online advertenties. Een groot voordeel van online (vs. print) adverteren is dat marketeers nu de optie hebben om hun commerciële content te verrijken met allerlei interactieve elementen. Denk aan het toevoegen van social media buttons, hyperlinks, filmpjes en interactieve games. Hierdoor is “de online advertentie” niet langer passieve, commerciële content, maar krijgt het een interactief karakter. Echter, zitten consumenten wel op deze interactieve toeters-en-bellen te wachten? Of vinden ze het juist storend en schaadt het zelfs het merk?  Lees verder

Waarom medewerkers soms NIET meedoen

Blog Joost Verhoeven

De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder

Real-time marketing: Niet plannen maar rennen!

Blog Lotte Willemsen

In de wereld van marketing is real-time wat de klok slaat. Door in te haken op momenten die in het hier en nu aandacht krijgen van een groot publiek, is het mogelijk om mee te liften op de aandacht die zo’n moment genereert. Dit is, vanzelfsprekend, een wenselijke uitkomst voor marketeers die tegenwoordig steeds meer moeite hebben om hun communicatieboodschap aan de man te brengen.  Onze social media tijdlijnen staan dan ook vol met boodschappen van deze inhakende marketeers. Maar: in hoeverre is inhaken nu eigenlijk een effectieve strategie om de aandacht van het publiek te trekken?

Lees verder