Kennisbank

Dit is hoe storytelling werkt voor je merk

Christine Liebrecht

Storytelling_Merk

Met bewondering kan ik naar de contentvideo’s van het merk Rapha kijken. De producent van wielrenkleding publiceert online namelijk prachtige video’s die je meevoeren naar mooie gebergten, geweldige uitzichten en het ultieme wielrengevoel. Hoe komt het dat ik, een absolute niet-wielrenner, toch zin krijg om op de fiets te stappen en de Alpen te bedwingen? Het merk past storytelling toe. Maar waarom en hoe werkt storytelling? Lees verder

SWOCC14 augustus 2018

Hoe zorg je voor meer engagement met jouw social media content?

Hilde Voorveld

social media

Hoewel social media vaak als containerbegrip gebruikt wordt, verschillen platformen als Instagram, Facebook en Snapchat natuurlijk wel degelijk van elkaar. Door de continue digitalisering van media en de ontwikkelingen op het gebied van big data krijgen adverteerders steeds meer inzicht in hun doelgroep(en) op deze social media. Er blijven echter twee belangrijke vragen bestaan: hoe beleven consumenten de verschillende social media platformen? Wat voor gevolgen heeft dit voor de advertenties die via deze platformen verspreid worden? Lees verder

Informatie of emotie? Gebruik het allebei!

Komala Mazerant

Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, waarbij de emoties worden aangesproken.  
Lees verder

SWOCC1 november 2017

Tekstuele communicatie moet matchen met perceptuele informatie

SWOCC_Selectie_2017_n4

Marketingcommunicatie is het meest effectief als deze overeenkomt met de eigenschappen van het gemarkete product. Dit is het zogenaamde ‘matching effect’, waar inmiddels aardig wat wetenschappelijk bewijs voor is. Als communicatie congruent is, ofwel een goede fit heeft, dan is informatie voor de consument makkelijker te verwerken en te begrijpen. Er is dan sprake van ‘conceptual fluency’. Dit ervaart de consument als prettig en dit prettige gevoel hevelt vervolgens over op de merkevaluaties, het koopgedrag, etc. Lees verder

De luie facebooker activeren met merkcontent

Blog Christine Liebrecht

Merken gebruiken steeds vaker merkcommunity’s op sociale netwerken als onderdeel van hun contentstrategie om hun doelgroep te bereiken. Volgens recente cijfers van het Content Marketing Institute gebruikt 94% van de contentmarketeers deze community’s. Door content te plaatsen op bijvoorbeeld Facebook probeert een merk consumenten te bewegen om lid te worden van de merkcommunity, de merkcontent te consumeren, eraan bij te dragen en zelf te creëren. Maar in hoeverre zijn consumenten in beweging te krijgen? En welke motivaties schuilen er achter hun gedrag? Lees verder

De kracht van de crowd

Branded content strategieën op social media hebben veelal niet het beoogde effect. Mensen zijn nu eenmaal minder geïnteresseerd in de bezigheden van Coca-Cola of McDonalds dan in die van hun vrienden of hun sportclub. Nieuwe inzichten laten zien dat een succesvolle branded content strategie op social media vorm kan krijgen door het opnieuw invullen van culturele relevantie van merken. Lees verder

Hoe meer keuze hoe beter! Of toch niet?

Tegenwoordig is er voor alle producten en diensten keuze te over. Intuïtief zou je denken dat het hebben van meer keuze altijd beter is. Als er voor elk wat wils is, betekent dit inherent keuzeautonomie. Ook kan je jezelf verzekeren van het feit dat je de juiste keuze maakt, omdat je jouw keuze kan vergelijken met minder geschikte opties. Er is echter veel onderzoek dat juist het tegenovergestelde bewijst; het hebben van meer keuze maakt het moeilijker om het juiste te kiezen, wat kan leiden tot keuzestress of ontevredenheid met de keuze. Deze studie beantwoordt daarom de vraag: Onder welke omstandigheden is meer keuze nadelig of juist voordelig? Lees verder

SWOCC23 november 2015

Van vrij toegankelijke naar betaalde online content

Diverse bedrijven die online content aanbieden in de vorm van muziek, video’s of tijdschriften en kranten), bekijken de mogelijkheden om consumenten te laten betalen voor content die voorheen vrij toegankelijk was. Het idee achter het gratis aanbieden van content, is dat het het aantal gebruikers vergroot waardoor de advertentie-inkomsten kunnen toenemen. Echter, uit onderzoek blijkt dat de meeste gebruikers nauwelijks aandacht besteden aan de advertenties rondom gratis content. Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC29 september 2015

70 Doelstellingen behalen met contentmarketing

De afgelopen jaren is contentmarketing als professioneel vakgebied sterk in opkomst. Nu organisaties grotere budgetten en meer personeel beschikbaar stellen voor contentmarketing, doemt een aantal onvermijdelijke vragen op. Wat is contentmarketing precies? Welke doelen kun je ermee nastreven? En met welke contentinhoud en -vorm zijn de geformuleerde doelstellingen het beste te behalen? Lees verder