kennisbank item

Zes tips voor het succesvol inzetten van MVO-activiteiten

Publicatiedatum: 22 | 05 | 2018
Delen:

Tegenwoordig doet bijna iedere organisatie wel ‘iets’ met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het sponsoren van een goed doel, plaatsen van zonnepanelen, medewerkers in dienst nemen met minder kansen op de arbeidsmarkt: de mogelijkheden lijken eindeloos. Maar hoe kies je de juiste MVO-activiteiten? 

Waarom is dit belangrijk om te weten?

  • Steeds meer organisaties houden zich bezig met MVO.
  • Voor het succes is het belangrijk de MVO-activiteiten te laten matchen met de organisatie.
  • Maar hoe kom je tot een match?
  • In deze blog lees je de zes manieren om het MVO-beleid te vertalen naar de dagelijkse praktijk.

Het belang van een match
Om MVO tot een succes te maken, is het belangrijk dat er een match is tussen de MVO-activiteiten en de organisatie. Zo creëer je voordelen voor de organisatie. MVO kan namelijk bijdragen aan de merkloyaliteit van consumenten, de geloofwaardigheid van het bedrijf en de betrokkenheid van medewerkers. Er is sprake van een match wanneer de gekozen MVO-activiteiten duidelijk passen bij de essentie van de organisatie. Maar hoe kom je tot deze match?

Onderzoekers De Jong en Van der Meer presenteren zes MVO-gebieden. Ze laten zien dat er voor ieder type organisatie verschillende manieren zijn om tot MVO-activiteiten te komen die nauw verbonden zijn met de eigen core business.

Zes gebieden van het MVO-beleid
De zes MVO-gebieden bieden een uitgangspunt om na te denken over het portfolio van MVO-activiteiten. Door kritisch te kijken naar deze gebieden in de eigen organisatie, kun je beoordelen welke gebieden nog geen onderdeel van het MVO-portfolio uitmaken, of er misschien activiteiten te bedenken zijn die beter aansluiten, en over welke MVO-gebieden je met name communiceert naar stakeholders.

De zes gebieden zijn:

1. Producten en diensten. Bij deze vorm van MVO gebruikt de organisatie haar producten of diensten om goed te doen. Voorbeelden hiervan zijn: het bieden van lagere prijzen bij de verkoop van producten aan ontwikkelingslanden of het ontwikkelen van gezondere producten.

Voorbeeld: Albert Heijn op de gezondere toer.

2. Productieproces. Bij organisaties in de maakindustrie kan MVO vaak een duidelijke vertaling krijgen naar het productieproces. Voorbeelden hiervan zijn: het aanschaffen van zuinigere machines of het gebruiken van milieuvriendelijkere materialen.

Voorbeeld: Unliver Sustainable Living Plan.

3. Impact op het milieu. Bij deze vorm van MVO zijn duurzaamheid, energiebesparing, recycling en afvalvermindering sleutelwoorden. Steeds meer bedrijven denken na over hoe hun bedrijfsvoering invloed heeft op het milieu. Veel organisaties kunnen slimmer omgaan met brandstoffen, energie besparen, of afval verminderen.

Voorbeeld van ASN Bank

 

4. Medewerkers. Medewerkers kunnen zelf actief bijdragen aan het MVO-beleid. En het MVO-beleid kan ook duidelijk verankerd zijn in het personeelsbeleid, door bijvoorbeeld doorgroei van minderheden in de organisatie te stimuleren. Het bevorderen van de gezondheid van medewerkers is een ander veelvoorkomend thema. Daarnaast kunnen medewerkers zich inzetten voor goede doelen, bijvoorbeeld als onderdeel van een teamuitje.

Voorbeeld Politie Amsterdam

 

5. Leveranciers. Steeds meer organisaties werpen een kritische blik op de bedrijfsprocessen van leveranciers. Inzichten over waar materialen vandaan komen, onder welke omstandigheden deze zijn geproduceerd, en wat de belasting van het productieproces en de transportwijze van de materialen is, kan tot een ware MVO-keten leiden. Sommige organisaties belonen MVO van leveranciers zelfs met een bonus.

Voorbeeld O My Bag

 

6. Locatie. Het sponsoren van lokale activiteiten kan direct bijdragen aan duurzaam ondernemen. Het incidenteel sponsoren van lokale initiatieven of structureel ondersteunen van de gemeente zijn hier voorbeelden van.

Voorbeeld: Het ING Nederland Fonds.

Vertel het verhaal achter MVO
Het is essentieel om het verhaal achter de gekozen MVO-activiteiten te vertellen. Stakeholders zijn zich immers lang niet altijd bewust van de verschillende MVO-activiteiten van organisaties. Het succes van MVO hangt voor een groot deel af van de mate waarin je als organisatie oprecht en geloofwaardig overkomt.

Lukt het je als organisatie om een match te creëren tussen je MVO-activiteiten en de organisatie én deze match duidelijk te communiceren, dan zal dit een sterk en consistent verhaal opleveren. En op die manier wordt MVO daadwerkelijk een succesverhaal!

Het volledige artikel van De Jong en Van der Meer is getiteld “How Does It Fit? Exploring the Congruence Between Organizations and Their Corporate Social Responsibility (CSR) Activities” en verscheen in Journal of Business Ethics (2017), 143, 71-83. U vindt het artikel hier (gratis). 

Over de auteur

Suzanne Janssen is universitair docent bij de opleiding Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente. Haar onderzoek richt zich op het belang van interpersoonlijke relaties in organisaties.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.