Blog uit de wetenschap

Welk type app is geschikt voor mijn merk?

Eva van Reijmersdal

Merk

Bijna ieder merk biedt tegenwoordig wel een eigen mobiele applicatie (app). Maar wat kan een app betekenen voor je merk? Hoe ziet een succesvolle merk app eruit? En welk type app zorgt voor de meest positieve merkresponsen?

 

 

Waar gaat deze blog over?

  • Voor het beïnvloeden van merkpercepties is een merk app met daarin productinformatie het meest geschikt.
  • Voor het versterken van merkrelaties en positievere merkattitudes is een merk app met een game-element een goede keuze. 

 

De tekst loopt door onder deze video over ‘top 3 branded apps’.

Merk apps
Het internetgebruik verschuift van desktops naar mobiele apparaten, daarom ontwikkelen steeds meer merken eigen apps. Denk aan de NS app waarin je je reis kunt plannen of actuele reisinformatie kunt vinden, of aan de kerst app ElfYourself van Office Depot waarin je een grappig filmpje kan maken van jezelf als kerstelfje.

De tekst loopt door onder deze ElfYourself video.

Onderzoek
Om te onderzoeken of een merk app met productinformatie andere effecten heeft op gebruikers dan een merk app met een game element, heb ik samen met Guda van Noort[1] een experiment uitgevoerd onder 122 mensen tussen de 18 en 50 jaar. Aan de deelnemers werd willekeurig gevraagd om één van de twee typen apps (beide voor hetzelfde automerk) te gebruiken en hierover vervolgens vragen te beantwoorden. De informatieve app bood productspecificaties, foto’s van verschillende producten en locaties van garagebedrijven. De vermakelijke app bestond uit een game, een schuifspel waarin andere auto’s verschoven moesten worden om je eigen auto uit een parkeervak te krijgen.


Resultaten

  • Een informatieve merk app zorgt ervoor dat mensen meer aandacht besteden aan de app en meer nadenken over de informatie dan een vermakelijke app.
  • Doordat men meer aandacht besteedt aan de informatie in de app worden merkpercepties zoals kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid versterkt.
  • De merk app met de game zorgde voor meer vermaak dan een informatieve app.
  • Doordat de app vermakelijker was, werd de gebruiker positiever over het merk (merk attitude) en werd de merkrelatie versterkt.

 

Hier lees je meer over merk en apps.

Eva van Reijmersdal is universitair hoofddocent bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

 

[1]Het volledige artikel van Van Noort & Van Reijmersdal is getiteld ‘Branded Apps: Explaining Effects of Brands’ Mobile Phone Applications on Brand Responses’ en verscheen in  Journal of Interactive Marketing (2019), 45, 16-26. Je vindt het artikel hier (betaald).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

Voor u verder gaat even bewijzen dat u mens bent.

Typ de eerste drie letters van het alfabet (anti-spam)