kennisbank item

Wat merk-gerelateerde social media afbeeldingen zeggen over de merkperceptie

Publicatiedatum: 14 | 01 | 2021
Delen:

Anno 2021 zijn bedrijven niet meer de enigen die kunnen communiceren over hun merk. Consumenten delen via sociale media, discussieforums en blogs informatie en ervaringen over een merk en dragen op deze manier bij aan het bouwen van een merk. Deze ervaringen bevatten steeds vaker afbeeldingen in plaats van tekst, bijvoorbeeld via Instagram. Wat zeggen deze afbeeldingen over de merkperceptie van consumenten?

Om de invloed van beelden op de merkpositionering te kunnen volgen, stellen de onderzoekers in “Eén beeld spreekt duizend woorden” voor om de afbeeldingen te classificeren op basis van de eigenschappen van dit beeld en dit te linken aan de merkperceptie. Hierbij wordt gekeken naar vier merkattributen, namelijk glamoureus, ruig, gezond en plezierig. Deze eigenschappen zijn afkomstig uit de BrandAsset Valuator (BAV), een frequent uitgevoerde merkmonitor. Door te kijken naar de mate waarin deze attributen terugkomen in afbeeldingen, is per eigenschap een inschatting gemaakt van de merkperceptie van het merk, waardoor vergelijkingen kunnen worden gemaakt tussen merken.

De onderzoekers vonden een sterke correlatie tussen hun voorspellingen van de merkperceptie, op basis van de door consumenten geplaatste afbeeldingen, en de daadwerkelijke merkperceptie op basis van de merkmonitor.

Lees de praktische implicaties hiervan in “Eén beeld spreekt duizend woorden”.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie