kennisbank item

Wat is de invloed van nepnieuws voor je merk?

Publicatiedatum: 13 | 01 | 2022
Delen:

Fake news (nepnieuws) is geen nieuw concept. Hoewel we al snel de link leggen met Donald Trump, was nepnieuws ook vóór zijn tijd al een bekend begrip. Nepnieuws bevat vaak negatieve boodschappen en dit kan voor het onderwerp van het bericht (een persoon, een groep, een merk, etc.) slecht uitpakken. Recent onderzoek richt zich op consumentengedrag in relatie tot nepnieuws over merken.

In het artikel “Nepnieuws trekt merkaandacht” wordt dit vraagstuk onderzocht aan de hand van twee experimentele eye tracking studies met vier verschillende merken. De resultaten tonen dat het zien van nepnieuws leidt tot meer fixaties en een langere kijkduur dan bij echt nieuws. Fixaties en kijkduur samen vormen de cognitieve verwerking. Er kan dus worden geconcludeerd dat nepnieuws zorgt voor een hogere cognitieve verwerking van de boodschap. Dit effect wordt versterkt door merkbetrokkenheid; hoe hoger de merkbetrokkenheid, hoe sterker het effect van nepnieuws op de cognitieve verwerking.

De cognitieve verwerking van consumenten kan dus positief beïnvloed worden met nepnieuws in termen van visuele aandacht. Met deze verhoogde visuele betrokkenheid kunnen organisaties ‘experimenteren’. Hiervoor hoeven ze geen nepnieuws te creëren, maar het verlengen van visuele aandacht kan een nuttige bron zijn om communicatie en merkattitude te maximaliseren.

Lees meer over de praktische implicaties van dit onderzoek in “Nepnieuws trekt merkaandacht”. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.