kennisbank item

Tips voor sponsorvermeldingen: hoe ga je om met gebrek aan transparantie?

Publicatiedatum: 03 | 03 | 2022
Delen:

Nog steeds is het niet altijd duidelijk of online content gesponsord is of niet. In mijn vorige blog verwees ik al naar de Reclame Code Social Media en Influencer Marketing waarin staat dat het altijd duidelijk moet zijn wanneer er sprake is van reclame. Als online sponsored content als zodanig herkenbaar is, hoeven consumenten niet wantrouwig te zijn en weten zij wat zij hebben aan de informatie die zij tegenkomen.

Waar gaat deze blog over?

  • Welke kansen en uitdagingen zijn er voor regulering als het gaat om transparantere online sponsored content?
  • Welke kansen en uitdagingen zijn er voor onderwijs op het gebied van transparantie van online sponsored content?

Sponsorvermeldingen
Eén van de manieren om duidelijk te maken dat online content gesponsord is, is door het gebruik van sponsorvermeldingen.

Uitdagingen

  • Uit onderzoek blijkt dat niet iedereen op de hoogte is van de geldende regels ten aanzien van sponsorvermeldingen.
  • Het is nog onbekend welke sponsorvermeldingen voor alle doelgroepen, inclusief kinderen en andere kwetsbare groepen begrijpelijk en duidelijk zijn.
  • Handhaving of controle op het juist toepassen van de regels is een uitdaging omdat er gigantische hoeveelheden content op vele platforms en kanalen wordt gepubliceerd.
  • Daarnaast kan iedereen met een camera een influencer zijn of worden. Dit maakt het lastig om influencers te bereiken of aan te spreken.

Kansen

  • Enkele jaren geleden is de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing geüpdate en zijn er voorbeelden en checklists toegevoegd. Dit helpt influencers en adverteerders om de regels toe te kunnen passen.
  • De Europese mediawet (AVMSD) is onlangs aangepast en geldt nu ook voor audiovisuele content op bepaalde online platforms. De regels worden nog verder uitgewerkt, maar ook dit is een kans voor verduidelijking, aandacht voor de regels en het opzetten van een structuur voor handhaving.
  • Samen met Sophie Boerman onderzoeken Esther Rozendaal en ik de mogelijkheid voor een pictogram voor online sponsored content. Een dergelijk pictogram kan op eenvoudige wijze transparantie vergroten.
  • Amerikaans onderzoek laat zien dat een banner reclame voor het sponsorende merk transparantie kan vergroten. Dit biedt adverteerders een extra reclamemogelijkheid en helpt tegelijkertijd de ontvanger om te begrijpen dat de online content bij de banner gesponsord is.

Educatie
Niet alleen sponsorvermeldingen helpen bij het vergroten van transparantie van online gesponsorde content, maar ook educatie kan een middel zijn.

Uitdagingen

  • Het medialandschap verandert in hoog tempo. Hierdoor verouderen educatieve programma’s en voorbeelden van gesponsorde content snel. Het herkennen van toekomstige vormen van sponsored content vraagt steeds om nieuwe vaardigheden.
  • Media- en reclamewijsheidsonderwijs is niet verplicht en daardoor afhankelijk van interesses van leerkrachten. Hierdoor wordt slechts een klein gedeelte van de kinderen bereikt met deze programma’s.
  • De educatieve programma’s die er zijn, zijn gericht op kinderen of tieners, maar niet op volwassenen. Uit onderzoek blijkt dat ook volwassenen moeite hebben met het herkennen van gesponsorde content.
  • Educatieve programma’s zijn vooral gericht op kennisoverdracht. Uit onderzoek blijkt dat alleen kennis hebben van reclame of sponsored content niet genoeg is. Men moet ook gemotiveerd zijn om die kennis toe te passen en in staat zijn om dat te doen. Zo doet gesponsorde content vaak een beroep op emoties waardoor kennis niet geactiveerd wordt.

Kansen

  • Influencers kunnen een belangrijke rol spelen in de educatie van hun publiek. Video’s waarin zij uitleggen waarom zij gebruik maken van gesponsorde content en wat sponsorvermeldingen zijn worden als nuttig en geloofwaardig gezien.
  • Er is een steeds sterkere roep om media- en reclamewijsheidslessen op scholen te verplichten. Als gesponsorde content in deze lessen wordt opgenomen kunnen grote groepen kinderen en hun ouders geholpen worden sponsored content te begrijpen.
  • Schoolprogramma’s bieden de mogelijkheid om ook volwassen te bereiken en met name ouders en grootouders, bijvoorbeeld door huiswerkopdrachten waarin (groot)ouders en verzorgers in een dagboek bijhouden welke sponsored content zij tegenkomen.

Kortom
Transparantie van online sponsored content blijft een belangrijk onderwerp om vertrouwen in (online) reclame te waarborgen. Ondanks dat er uitdagingen zijn bij het gebruik van sponsorvermeldingen en educatieve programma’s, zijn er ook kansen om kinderen en volwassenen te helpen gesponsorde content te herkennen, op waarde te schatten en er hun voordeel mee te doen.

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicatie:
Van Reijmersdal, E. A.  and Rozendaal, E. (2020). Transparency of digital native and embedded advertising: Opportunities and challenges for regulation and education. Communications, 45 (3), 378-388.  Je vindt het artikel hier.

Over de auteur

Dr. Eva van Reijmersdal werkt als universitair hoofddocent Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Eva is een expert op het gebied van de effecten van branded content, influencer marketing en andere vormen van geïntegreerde reclame (advergames, advertorials).

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.