kennisbank item

Is de politieke overtuiging bepalend voor merkbinding?

Publicatiedatum: 03 | 04 | 2020
Delen:

Iemands politieke ideologie en bijbehorende opvattingen, bepalen hoe een persoon naar de wereld kijkt. Dit referentiekader wordt ook gebruikt bij de beoordeling van merken en de band die een consument opbouwt met een merk. Binnen het ‘Westerse politieke spectrum’ zijn twee kanten te onderscheiden: progressieve overtuigingen en conservatieve overtuigingen. Deze twee politieke opvattingen zijn ook verklarend voor de band die consumenten voelen ten opzichte van een merk.

Conservatief versus progressief
Een conservatieve politieke houding gaat gepaard met een ‘prevention focus’ – het verlangen om door middel van veiligheid, onveranderlijkheid en zekerheid, elk mogelijk verlies te beperken. Dit in tegenstelling tot een progressieve houding, waarbij een ‘promotion focus’ wordt gekenmerkt door het streven naar vooruitgang door groei en nieuwe ideeën.

Merkbinding en nationalisme
Uit de resultaten in ‘Hoe politieke overtuiging merkbinding bepaalt’ blijkt dat een conservatieve politieke overtuiging gerelateerd is aan de mate waarin men gevoelens van onzekerheid heeft over de wereld en dat dit zich vertaalt in de neiging zich meer te hechten aan vertrouwde mensen, objecten én merken – en dus in merkbinding. Ook blijkt dat bij mensen met een conservatieve opvatting, nationalisme een grote rol speelt in merkbinding: een merk dat zijn oorsprong heeft in het thuisland wordt positiever beoordeeld dan een merk uit een ander land. Deze bevestiging geeft merkmanagers en marketeers een nieuw ijkpunt in het segmenteren en targeten van doelgroepen.

Lees meer over de praktische implicaties in ‘Hoe politieke overtuiging merkbinding bepaalt’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie