kennisbank item

Klein bedrag, gezond gedrag

Publicatiedatum: 04 | 12 | 2019
Delen:

In november dit jaar lanceerde de zorgverzekeraar a.s.r. het gezondheids-programma: a.s.r. Vitality. Dit programma beloont haar deelnemers – in de vorm van kortingen en cashback – wanneer ze vaker en meer gaan bewegen. Ook enkele andere gezondheidsinitiatieven maken gebruik van een beloningssysteem om zo een gezondere leefstijl aan te moedigen.

Zo richt het Nederlandse BENEFIT for all zich op het ontwikkelen van een gezondere leefstijl bij hart- en vaatpatiënten; en richt het Amerikaanse Wellbeing Program zich op de gezondheid van universiteitsmedewerkers. Maar hoe effectief is het belonen van gezond gedrag nu daadwerkelijk?

Waar gaat deze blog over:

  • Het belonen van gezond gedrag.
  • Kleine beloningen (incentives) vormen een prikkel voor mensen om meer te bewegen.
  • Deze effecten zijn vooral zichtbaar bij mensen met een ongezonde(re) leefstijl.


a.s.r. Vitality

Belonen van gezond gedrag
In de afgelopen jaren wordt er steeds vaker onderzocht of het geven van incentives ter stimulering van gezond gedrag ook daadwerkelijk leidt tot een gezondere leefstijl (bijv. stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten). Het doel van deze beloningssystemen is om mensen te helpen een gezondere leefstijl aan te meten en deze ook langdurig vol te houden. Voorbeelden van incentives ter stimulering van gezond gedrag zijn: (1) loyaliteitspunten, (2) financiële beloningen (geld, kortingen of cashback), (3) gratis producten of uitjes en (4) donaties aan goede doelen.

Carrot Rewards onderzoek
In de studie van Mitchell en collega’s werd The Carrot Reward app onderzocht: een app die middels een beloningssysteem mensen wilt stimuleren om meer te bewegen (stappen per dag). Daarnaast is vaak een uitdaging bij beloningssystemen dat het geven van beloningen een prijzige aangelegenheid kan worden. Daarom stonden in het Carrot Rewards onderzoek de volgende twee vragen centraal:

  1. Kan een beloningsysteem mensen stimuleren om meer te bewegen?
  2. Werkt dit beloningssysteem ook als de beloning erg klein is? (max. 5 dollar in een periode van 12 weken)


Carrot Rewards

De interventie
Ruim 35 duizend deelnemers installeerden de Carrot Rewards app. Deze app hield voor elke deelnemer bij hoeveel stappen hij of zij maakte per dag. In de eerste twee weken (baseline) werd op deze manier bepaald hoeveel stappen een persoon gemiddeld per dag maakte. Was dit 6000? Dan kreeg deze persoon tijdens de interventie het doel om elke dag 7000 stappen te maken. Via de app konden deelnemers zien hoeveel stappen ze al hadden gezet, hoeveel stappen nog nodig waren om hun doel te bereiken en hoeveel punten ze hiervoor kregen. Ook konden deelnemers via Step-Up Challenges extra punten verdienen als ze regelmatig hun doel behaalden, waarna ze een nieuw stappendoel kregen. De gehele interventie duurde 12 weken waarin een deelnemer maximaal 5 dollar kon verzamelen.

Resultaten: Kleine beloningen stimuleren al gezond gedrag
De resultaten van het onderzoek lieten zien dat deelnemers aan het einde van de interventie gemiddeld 116 stappen per dag meer maakten dan voorheen. Dit effect was klein, maar wel significant. De meest interessante effecten waren echter te zien bij de laag-actieve groep mensen (mensen die voor de interventie minder dan 5000 stappen per dag maakten). Namelijk:

  • Laag-actieve mensen gingen door het gebruik van de Carrot Rewards app beduidend meer bewegen: +874 stappen per dag.
  • En dit aantal stappen steeg zelfs naar +1225 per dag, wanneer laag-actieve mensen ook regelmatig gebruik maakten van de Carrot Rewards app (bijv. via participatie aan de Step-Up Challenges).

Verdict
De resultaten van het onderzoek laten zien dat het belonen van gezond gedrag loont. En dan met name bij de doelgroep waar de gedragsverandering het meest noodzakelijk is: mensen met een ongezonde(re) leefstijl. Bovendien geldt dat kleine beloningen al genoeg zijn om deze gedragsveranderingen aan te wakkeren.

 

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicatie:
Het volledige artikel van Mitchell, White, Lau, Leahey, Adams en Faulkner ‘Evaluating the Carrot Rewards App, a population-level incentive-based intervention promoting step counts across two Canadian provinces: Quasi-experimental study’ en is gepubliceerd in JMIR Mhealth and Uhealth. Je vindt dit artikel hier (betaald).

Over de auteur

Fabiënne Rauwers is promovendus bij de afdeling Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communication Research (ASCoR).

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie