Blog uit de wetenschap

Influencer Marketing in de strijd tegen Corona

Eva van Reijmersdal

Influencer Marketing_Corona

In de strijd tegen het Corona-virus is communicatie heel belangrijk. Want hoe krijg je als overheid de bevolking zover dat zij alle maatregelen in acht nemen en de richtlijnen goed opvolgen? De persconferenties zijn één communicatiemiddel, maar om ook jongeren te bereiken is de overheid een influencer marketing campagne gestart.

Uit verschillende nieuwsberichten komt naar voren dat sommige jongeren het niet zo nauw lijken te nemen met de 1,5 meter afstand en het samenscholingsverbod, dus lijkt het extra belangrijk om hen te overtuigen. Influencer marketing is daarvoor een zeer geschikt middel.

De Campagne
De overheid heeft een gemêleerde groep influencers gevraagd om de boodschap van hun #alleensamen campagne aan jongeren over te brengen. In hun video’s en posts roepen de influencers hun volgers op om vooral thuis te blijven, hun handen vaker te wassen en te denken aan kwetsbare anderen.

Zo laat Korthom in deze video zien wat quarantaine ook ‘best nice’ kan zijn omdat je tijd hebt voor allerlei dingen waar je normaal geen tijd voor hebt.

Analyse
De overheid heeft gekozen voor een professionele aanpak, zoals wij in de SWOCC-publicatie over Influencer Marketing ook aanraden. Dit zijn de sterke punten van deze campagne:

  1. Er is gebruik gemaakt van een duidelijke briefing om er zeker van te zijn dat de boodschap zoals bedoeld door de overheid ook in de social media posts verwerkt wordt.
  2. Daarnaast is er ook controle door de Dienst Publiek en Communicatie over de uiteindelijke posts.
  3. Naast controle is het ook duidelijk zichtbaar dat de influencers de ruimte hebben gekregen om te doen waar zij goed in zijn, namelijk creatieve, vermakelijke content creëren die hun doelgroep aanspreekt. Dit is de kracht van influencers en als adverteerder moet je die kracht gebruiken en een balans vinden tussen controle over de inhoud en de influencer de vrijheid geven. Dat is in deze campagne goed gelukt.
  4. Er is gekozen voor een brede groep influencers, zowel mannen als vrouwen, verschillende etniciteiten en influencers van verschillende leeftijden. Dit zorgt ervoor dat een diverse groep jongeren zich aangesproken zal voelen door deze campagne. De influencers spreken hun eigen taal die aansluit bij hun doelgroep. Bovendien zijn deze influencers belangrijke rolmodellen waar jongeren naar kijken om te leren hoe zij om moeten gaan met deze situatie.

Conclusie
De influencer marketing campagne #alleensamen is een goed voorbeeld van hoe je influencers kan gebruiken om jongeren te bereiken en te overtuigen. Door een goede keuze van influencers, een duidelijke briefing en een goede balans tussen controle over de inhoud en vrijheid voor de influencer om de boodschap zo te presenteren dat die aankomt bij de doelgroep, is dit een krachtige campagne in de strijd tegen het Corona-virus.

Dr. Eva van Reijmersdal werkt als universitair hoofddocent Persuasieve Communicatie bij de Amsterdam School of Communication Research ASCoR aan de Universiteit van Amsterdam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

Voor u verder gaat even bewijzen dat u mens bent.

Typ de eerste drie letters van het alfabet (anti-spam)