kennisbank item

Hoe kies je muziek passend bij je merkidentiteit?

Publicatiedatum: 13 | 07 | 2020
Delen:

Veel merken maken gebruik van muziek bij hun marketingcampagnes. Muziek heeft namelijk een positieve invloed op onder andere merkbeeld, merkherkenning en -herinnering, consumptiegedrag en merkloyaliteit. Het vinden van de juiste muziek, die goed bij de campagne past, blijkt echter vaak een lastige zaak te zijn. De muziek – en de boodschap die het tracht over te brengen – moet immers passen bij de identiteit van het merk of het product. Hoe zorg je voor de meest effectieve match?

Congruentie tussen muziek en het merk
Voor effectief gebruik van muziek in branding is het van belang dat er congruentie bestaat tussen de muziek en het merk. Om de semantische kloof tussen muziek en merk te dichten, is een gemeenschappelijke terminologie nodig, met termen die de communicatieve doelen van marketingprofessionals kunnen weergeven, en die bovendien met muziek zijn over te brengen.

Music Branding Expert Terminology
Een gemeenschappelijke terminologie voor merk en muziek” heeft gemeenschappelijke grond gevonden tussen linguïstische termen uit de muziek- en marketingbranche. Door middel van focusgroepen is de Music Branding Expert Terminology (MBET) ontwikkeld. De MBET dicht de semantische kloof tussen merk en muziek. Enerzijds kunnen marketingprofessionals nu accuraat aangeven welke boodschap zij met de muziek willen overbrengen, en anderzijds kunnen muziekaanbieders in die behoefte voorzien, door middel van termen die voor beide partijen betekenis hebben.

Lees in “Een gemeenschappelijke terminologie voor merk en muziek” meer over de praktische implicaties.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.