kennisbank item

Hoe je een green marketing strategie goed inzet

Publicatiedatum: 31 | 03 | 2021
Delen:

Onlangs bracht Tony Chocolonely chocolade repen uit die leken op chocolade van de concurrent. Imitatie bars van Twix, Ferrero Rocher, Kitkat en Toblerone werden in Tony’s jasje gestoken om aan te geven dat de chocolade niet eerlijk gemaakt is. Tony Chocolonely’s wilde hiermee de nadruk leggen op hun maatschappelijk bewuste en duurzame producten. De strategie die hier gebruikt is, wordt ook wel green marketing genoemd.

Green messaging, het benadrukken van de duurzaamheid van een product, is de bekendste strategie van green marketing. Tegenover deze strategie staat green demarketing, het demotiveren van consumptie door de nadruk te leggen op het feit dat minder consumeren duurzamer is dan duurzaam consumeren. In ‘Wat je moet doen als je de groene claim wil maken voor je merk’ wordt onderzocht wat voor effect producttype (luxe vs. mainstream) heeft op het gebruik van deze green messaging strategieën. Uit het onderzoek blijkt dat het voor luxeproducten beter werkt om voor de green demarketing strategie te gaan wanneer je als luxe merk de waardes uniek, kwaliteit en selectieve distributie uitdraagt. Voor mainstream merken geldt dat green messaging wel een effectieve methode is.

Wil je weten waardoor dit komt? Lees meer over dit onderwerp en hoe je het in de praktijk kan toepassen in ‘Wat je moet doen als je de groene claim wil maken voor je merk’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.