kennisbank item

Hoe communiceer je de "triple bottom line”?

Publicatiedatum: 06 | 07 | 2022
Delen:

Volg jij ons al op LinkedIn? 

Duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijk onderwerp voor bedrijven. Als gevolg van nieuwe wetgeving en toenemende verwachtingen van klanten moeten bedrijven steeds meer bewijzen dat ook zij zorg dragen voor economische, sociale en milieukwesties (de zogenaamde triple bottom line). Het communiceren van deze waarden vereist goede communicatievaardigheden. Hoe kan je de Triple Bottom Line (TBL) op je bedrijfswebsite communiceren?  

In ’Het communiceren van de “triple bottom line” via bedrijfswebsites’ nemen onderzoekers tien bedrijfswebsites onder de loep en analyseren ze hoe deze de TBL communiceren. Daarnaast kijken ze hoe oprecht hun duurzaamheidscommunicatie is. Deze communicatiedimensie is van groot belang, aangezien de houding van de consument ten opzichte van een merk sterker wordt beïnvloed door de ontvangen informatie over het gedrag van het management en over hoe het bedrijf omgaat met sociale kwesties dan door de producten en diensten zelf. 

Uit deze analyse is een woordenboek voortgekomen dat marketeers kunnen gebruiken om de TBL op hun bedrijfswebsite te communiceren. Aangezien slechts drie van de tien bedrijven een communicatiestrategie hadden die aansloot bij hun echte identiteit, ontwikkelden de onderzoekers concrete tips over hoe de echte identiteit aan te laten sluiten bij je communicatiestrategie. 

Wil jij weten wat wetenschappers aanbevelen voor een afgestemde TBL-identiteit? Lees de volledige samenvatting van het onderzoek en de praktische implicaties in ‘Het communiceren van de “triple bottom line” via bedrijfswebsites‘. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.