kennisbank item

Hoe belangrijk is duurzaamheid nou echt voor millennials?

Publicatiedatum: 09 | 07 | 2020
Delen:

Millennials worden tegenwoordig, in vergelijking met andere leeftijdsgroepen, vaak beschreven als de generatie die zich het meest bezighoudt met duurzaamheidskwesties. Eigenschappen zoals aandacht voor duurzaamheid en het meenemen van duurzaamheidsaspecten in koopoverwegingen worden aan hen toegedicht. Maar zijn millenials zich nog steeds bewust van duurzaamheid wanneer het gaat om het kopen van een luxeproduct?

Sociale stratificatie
Hoe millennials omgaan met duurzaamheid bij luxe aankopen laat zien dat eerder onderzoek wees op een tegenstelling tussen enerzijds luxe en anderzijds duurzaamheid. Deze tegenstrijdigheid is gegrond in het gegeven dat ‘het DNA’ van luxe versus duurzaamheid ver uit elkaar ligt. Luxe gaat over het vergroten van sociale afstand door de focus op status en sociale stratificatie, terwijl duurzaamheid juist gaat over gelijkheid en inclusiviteit.

Duurzaamheid als onderdeel van luxe
Naast de visie van sociale stratificatie, is er ook een andere (tegengestelde) visie die duurzaamheid juist als onderdeel van luxe beschouwt. Luxe gaat namelijk ook over kwaliteit en perfectie van werkwijze en materialen, met daarbij veel aandacht voor ambacht, vakmanschap en herkomst. In deze visie zijn luxeproducten gemaakt om eeuwig mee te gaan. Hoe meer luxe beschouwd wordt als kwaliteit, hoe minder er sprake is van een tegenstelling.

Millennials
Duurzaam alledaags gedrag, zoals energiebesparing en gezond eten is gecorreleerd met sensitivity (de overtuiging dat er geen tegenstelling bestaat), maar niet met disengagement (tijdelijk afsluiten voor duurzaamheid bij een luxe aankoop). Mensen die normaliter duurzaam gedrag vertonen, wegen duurzaamheid niet vaker mee in hun koopoverweging van luxeproducten. Millennials (18-24 en 25-34 jaar) zijn er het meest van overtuigd, in vergelijking tot de andere leeftijdsgroepen, dat luxe en duurzaamheid met elkaar in tegenstelling zijn. Ze weten het dus wel, maar handelen er niet naar.

Lees in “Hoe millennials omgaan met duurzaamheid bij luxe aankopen” meer over de praktische implicaties.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie