kennisbank item

Hittegolven en extreem onweer: geen komkommertijd, maar tijd voor actie!

Publicatiedatum: 12 | 07 | 2023
Delen:

Volg jij SWOCC al op Linkedin?

Onweer, hittegolven en droogteperiodes: laat extreme weersomstandigheden als bedrijf niet langs je heen gaan maar kom in actie. In deze blog bespreek ik hoe Corporate Social Advocacy (CSA), oftewel maatschappelijke belangenbehartiging, stakeholderrelaties en de reputatie van jouw organisatie kan bevorderen. Bij CSA nemen bedrijven een duidelijk standpunt in bij controversiële sociale of politieke onderwerpen1. Bij extreem weer kan CSA je merk en bedrijf sterker maken door zelfs nog een stapje verder te gaan: draag proactief eraan bij dat extreem weer op levendige wijze wordt gediscussieerd en help zo politieke en maatschappelijke verandering te versnellen.

Waar gaat deze blog over?

  • Waarom is extreem weer een relevant onderwerp voor maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven?
  • Op welke manieren kunnen bedrijven verantwoordelijkheid nemen en waarom heeft een bedrijf hier baat bij?
  • De rol van bedrijfs-kernwaarden voor het succes van maatschappelijke betrokkenheid.

Extreem weer als controversieel onderwerp

Niet alleen de bosbranden in Canada, ook de recente hittegolven en plotselinge onweersbuien dicht bij huis zijn gevolgen van klimaatverandering die in toekomst nog vaker en extremer kunnen voorkomen. Voor Nederland betekent dit meer perioden van extreme droogtes, hittegolven en onweer die vroeger vrijwel onmogelijk waren. Naast directe gevolgen van extreem weer voor natuur, landbouw, en publieke gezondheid, zijn er ook economische consequenties. Denk bijvoorbeeld aan lagere productiviteit van werknemers, hoger ziekteverzuim of problemen elders in de productieketen. Daarom is het belangrijk dat we samen als maatschappij op zoek gaan naar een manier om de gevolgen van extreem weer te verminderen en maatschappelijke veerkracht op te bouwen. Het idee van CSA benadrukt echter dat een bedrijf niet (alleen) uit eigen interesses een actieve rol in het publieke debat gaat spelen. 

Te weinig discussie in media

Directe aanleiding voor dit betoog is een reeks studies die ik samen met een team van internationale onderzoekers heb uitgevoerd omtrent de hittegolven van 201923. In het kort vonden we in de nieuwsmedia en onder journalisten relatief weinig aandacht voor klimaatverandering en mogelijke oplossingen in verband met de extreme weersgebeurtenissen. Echter juist door verder te gaan dan berichtgeving over het weer en de directe gevolgen ervan, zouden de media de nodige publieke discussie kunnen aanstoten om verandering teweeg te brengen. Hier komt CSA in het spel: steeds vaker zien we dat mensen vinden dat niet alleen de media of politiek maar ook bedrijven verantwoordelijkheid voor maatschappelijke issues en problemen moeten nemen.

Verantwoordelijkheid van bedrijven

Met name in tijden van politieke instabiliteit en onzekerheid kunnen bedrijven een actieve rol innemen om zekerheid te creëren maar ook verandering vorm te geven. Dit komt uiteindelijk ook het bedrijf weer ten goede maar meer nog: een proactieve, maatschappelijk betrokken houding creëert legitimiteit en kan zich zo positief op je bedrijfsreputatie en merk uitwerken. De kern van succesvolle en authentieke CSA is daarbij dat je als organisatie in overeenstemming met je eigen waarden handelt. Neem dus de kernwaarden van je bedrijf als uitgangspunt om verantwoordelijkheid te nemen:

  • Start met kennis: een grondige analyse geeft inzicht in mogelijke gevolgen van hittegolven of andere extreme weersomstandigheden voor interne en externe stakeholders van je organisatie. Hoe kan de organisatie mogelijke negatieve gevolgen verminderen of helpen te voorkomen?
  • Betrek stakeholders: ga in gesprek met je stakeholders om hun zorgen en verwachtingen rondom extreem weer en klimaatverandering beter te begrijpen. Denk daarbij ook aan lokale gemeenschappen. Naast deze inzichten leer je over gedeelde waarden die als basis voor beslissingen kunnen dienen.
  • Publieke en politieke betrokkenheid: een basisgedachte van CSA is dat bedrijven publiek beleid kunnen beïnvloeden en daarmee verantwoordelijkheid kunnen nemen in hoe wij als maatschappij extreem weer (en dus klimaatverandering) zo goed mogelijk kunnen tegenhouden en veerkracht kunnen ontwikkelen. Dit kan door een actieve rol in publieke discussies in te nemen en klimaat-vriendelijk beleid te steunen.
  • Werk samen: door gezamenlijk op te trekken met overheden of non-profits kunnen bedrijven hun invloed vergroten en effectief helpen de weerstand van kwetsbare lokale groepen te vergroten of oplossingsgerichte initiatieven te ondersteunen.

Tot slot

Extreem onweer, hittegolven en andere extreme weersomstandigheden zijn steeds vaker een directe uitdaging voor bedrijven door schade als direct gevolg maar ook belemmeringen voor werknemers en andere stakeholders. Een media-analyse heeft laten zien dat extreem weer (nog) te weinig maatschappelijke discussie over klimaatverandering uitlokt. Door een Corporate Social Advocacy aanpak te volgen, kunnen bedrijven verantwoordelijkheid nemen om de gevolgen van hittegolven te verminderen. Een proactieve houding gebaseerd op de kernwaarden van je bedrijf, het betrekken van stakeholders en publieke steun van klimaatbeleid komen niet alleen de maatschappij maar ook de reputatie van jouw organisatie en merk ten goede.

Meer weten?

Dit artikel is gebaseerd op de onderstaande publicaties:

  1. van der Meer, T. G. L. A., & Jonkman, J. G. F. (2021). Politicization of corporations and their environment: Corporations’ social license to operate in a polarized and mediatized society. Public Relations Review, 47(1), 101988. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101988
  2. Painter, J., Ettinger, J., Doutreix, M.-N., Strauß, N., Wonneberger, A., & Walton, P. (2021). Is it climate change? Coverage by online news sites of the 2019 European summer heatwaves in France, Germany, the Netherlands, and the UK. Climatic Change, 169(1), 4. https://doi.org/10.1007/s10584-021-03222-w
  3. Strauss, N., Painter, J., Ettinger, J., Doutreix, M.-N., Wonneberger, A., & Walton, P. (2022). Reporting on the 2019 European heatwaves and climate change: Journalists’ attitudes, motivations and role perceptions. Journalism Practice, 16(2-3), 462-485. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.1969988

Over de auteur

Dr. Anke Wonneberger werkt als Associate professor en universitair hoofddocent in Corporate Communication aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), Universiteit Amsterdam.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.