kennisbank item

HELP, ik moet weer groeien!

Publicatiedatum: 09 | 08 | 2011
Delen:

Er is de laatste drie jaar veel veranderd, veel organisaties zijn flink afgeslankt in mankracht (dat heet eufemistisch ‘kostenreductie’) en in beschikbare middelen en hebben daardoor beduidend minder kunnen groeien.

 Sterker nog, velen hebben omzet en aandeel verloren. Toch hoor je directies en managers alweer naar hun medewerkers communiceren dat er weer snel gegroeid moet worden om te overleven.

Laten we elkaar toch niet gek maken. De economische situatie heeft ons een permanente “reset’ gebracht. Wat is er eigenlijk mis mee om nu eens een tijd minder hard, maar wel consistent en duurzaam te groeien? Het groot bedrijf moet weer leren innoveren want velen hebben dat gezien het sterk gedaalde aantal introducties van nieuwe producten en diensten een aantal jaar verwaarloosd.

Het MKB, de motor van de economie, heeft het eveneens moeilijk. Niet eens zozeer door de recessie alleen maar vooral ook omdat banken al een tijd meer met zichzelf bezig zijn en MKB’ers nauwelijks krediet geven voor hun nieuwe plannen.
De banken, zo van vitaal belang in het bedrijfsklimaat lijken de taal van de ondernemers niet meer te spreken zegt zelfs MKB Nederland. Eén ding delen groot bedrijven en MKB bedrijven met elkaar, ze hebben nu meer dan ooit behoefte aan strategische reflectie. De wereld om ons heen verandert heel snel en dat blijft ook zo. De consument is grillig en verandert met het grootste gemak van dienst, product, merk of leverancier.

Die reflectie heeft meerdere gedaantes, dat is vooral met klanten om te weten te komen wat die in de toekomst willen. Daarnaast is overleg met raadgevers en collega’s (ondernemers, managers en professionals) van belang.
Wat reflectie met collega professionals betreft wil ik je van harte BrandFuel24 aanbevelen wat 5 september a.s. met 7 topsprekers uit de praktijk juist gaat over die ‘marketing reset’.

Je hoort veel marketing- en communicatieprofessionals klagen over de grilligheid van markten en klanten en zich afvragen waar het met het marcom vak naartoe gaat als iedere consument, werknemer en zelfs CEO’s dankzij de vele social media zélf hun eigen medium zijn? Is er dan nog wel bestaansrecht voor hen op langere termijn?
Durf mee te ademen met de markt en begrijp dat veel veranderingen tot structurele aanpassingen zullen kunnen leiden. En ja, de klant of consument is nu voorlopig de baas.

Het goede nieuws is dat niets bij het oude blijft en er dus veel ruimte is voor creativiteit, innovatie en ondernemerschap bij marketing- en communicatieprofessionals. Wellicht is het slim om jezelf als bedrijf of merk opnieuw uit te vinden in het huidige tijdsgewricht.

Groeien omwille van het groeien wat de laatste jaren de vooral financieel gedreven benadering was en wat ook deels tot ongewenste toestanden heeft geleid is inmiddels passé, het gaat nu vooral om die groei welke het bedrijf, het merk en werknemers/sters verder brengt op een wijze die realistisch, gewenst en duurzaam is.

Over de auteur

Na 20 jaar ervaring in het bedrijfsleven in diverse marketing-, commerciële- en directiefuncties is Leo van Sister sinds 2003 managing partner en oprichter van BrandFuel, Energizing Brands!. Van 2004 tot 2014 maakte hij onderdeel uit van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie