Het eerste merk dat in 2004 het concept van femvertising – female empowerment advertising – benadrukte was Dove. Met de campagne ‘Real Beauty’ wilden zij de boodschap verspreiden dat alle vrouwen mooi zijn, ongeacht hun figuur of huidskleur. Femvertising is sindsdien in opkomst, wat suggereert dat hedendaagse merken het zien als een succesvolle girl power strategie. Mooi meegenomen is dat het ook positief is voor de omzet. Maar hoe benut je als merk het concept van femvertising?
Girl power!
De inzet van traditionele stereotype beelden kan ertoe leiden dat vrouwen zich niet herkennen in reclame, wat voor weerstand tegen de reclame kan zorgen. Femvertising vecht deze stereotype beelden van vrouwen aan. Het betreft reclames met een pro-vrouwelijke boodschap en beelden, die gender-normen doorbreken door geen gebruik te maken van stereotypen.
‘Girl Power: De effectiviteit van female empowerment advertising’ bespreekt hoe je femvertising het meest effectief kan inzetten. Zodat het leidt tot positievere attitudes ten opzichte van de reclameboodschap en het merk.
Allereerst is het van belang om de reclame-effectiviteit vooraf specifiek te testen op de mate van stereotypering. Onthoud dat het succes van femvertising niet is gebonden aan een specifieke productcategorie, trek het dus breder dan alleen typisch vrouwelijke producten. Stereotype beelden hebben niet alleen betrekking op uiterlijke kenmerken, maar ook op sociale rollen, zoals in het gezin of op de werkvloer. Wees je bewust van maatschappelijke trends, en speel hier actief en positief op in.
Hier leest u meer over Girl Power: De effectiviteit van female empowerment advertising.
Een voorbeeld van girl power van Organic Valley.
Een voorbeeld van girl power van #WomenNotObjets.