kennisbank item

Geven is het nieuwe nemen

Publicatiedatum: 29 | 04 | 2011
Delen:

Er is iets aan het veranderen. Ik droom ervan. Ik voel het. Ik zie het om me heen. En het is krachtig. Het is krachtig, omdat het van velen komt. Omdat het groeit. En omdat invloedrijke personen en organisaties eraan mee doen. Het concept?

Zo simpel, dat je het bijna niet kunt verzinnen: goed doen.
Steeds meer lees en hoor ik over mensen en bedrijven die op hun eigen kleine of grote manier hun verantwoording nemen. Ze zijn opgehouden geld en verrijking als hoogste doel te stellen en zijn op zoek gegaan naar de diepere reden van hun bestaan. Waarom doe ik wat ik doe? Wie maak ik daar blij mee? Waarom is dat belangrijk? De antwoorden op dit soort vragen hebben niet te maken met ‘rijk worden’ en ‘winst maken’, maar met bezieling. Bezield zijn om je rol in de maatschappij te vervullen. Bezield zijn om de wereld een klein beetje mooier te maken. Te geven, in plaats van te nemen. En het gekke is, organisaties die dit principe hebben omarmd, ontvangen! Ze presteren beter. Ze ‘verdienen’ het letterlijk.
Ik heb het hier niet over bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen nog steeds als een luxe zien. Een bijzaak die, mocht het budget het toelaten, in een csr-programma wordt weggezet. Niets ten nadele van zulke programma’s, die vaak veel bereiken. Maar ze zijn tijdelijk en staan soms totaal los van het doel van de onderneming. Ik bedoel bedrijven die ‘goed doen’ tot de kern van het ondernemen hebben gebracht. Bedrijven wiens doel, wiens geloof, wiens bezieling bestaat uit het bijdragen aan een betere wereld. Ieder op een manier die relevant en eigen is.

Social media zijn een belangrijke katalysator van dit fenomeen. Wie zelfzuchtig bezig is, wordt in deze transparante wereld genadeloos afgestraft. De hebberigheid en gulzigheid die vroeger misschien nog verborgen bleven achter gesloten deuren en in talloze doofpotten, liggen nu binnen luttele seconden op straat. Andersom werkt het ook: wie goed doet, ziet haar positieve verhaal snel en veelvuldig gedeeld. Mensen willen graag betrokken zijn in het samen bouwen van iets moois. Er onderdeel van zijn. Dit geldt niet alleen voor het publiek, maar ook voor medewerkers. Daarom kijk ik uit naar een nieuwe generatie leiders, die bereid zijn de bezielde mens achter hun functie te tonen en die een inspiratiebron zijn voor de mensen die het uiteindelijk echt moeten doen.

Van het post-kapitalisme naar de economie van de gift. ‘From greed to generosity’. Ik vind het niet alleen prachtig dat steeds meer organisaties hun menselijkheid tonen, ik ben zelf ook bezield om ze erbij te helpen. De zoektocht rondom de waarom-vraag te starten en het antwoord te ontdekken in de kern van het zijn. Zweverig? Vast. Idealistisch? Zeker. En toegegeven, we zijn er nog lang niet. Of we ooit in die wereld zullen leven waarin geven voor iedereen belangrijker is dan nemen? Ik droom nog even verder…

Over de auteur

Na afloop van haar studie Communicatiewetenschap in 1997 startte Kim Cramer als wetenschappelijk onderzoeker bij SWOCC. Na haar onderzoek naar reclamewerking en –strategie startte zij een promotieonderzoek naar de determinanten en effecten van merkportfoliomanagement in de dienstensector.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie