kennisbank item

Een zelf-weet onderzoek naar commerciële communicatie (ZWOCC)

Publicatiedatum: 02 | 05 | 2022
Delen:

Joost Augusteijn 2022Sinds kort werk ik bij de gemeente Utrecht, na eerder gewerkt te hebben bij commerciële bedrijven en adviesbureaus. De vraagstukken van de samenleving zijn nu mijn vraagstukken. Dit heeft verregaande consequenties voor mij als marketing en communicatiemanager.

 

 

 

Ik kan niet langer een lucratieve doelgroep uitkiezen en de rest negeren. Sterker nog, ik zal juist de mensen en groepen moeten betrekken waar niet vanzelfsprekend alle aandacht naar toe gaat. Ik kan niet langer focussen op het te slim af zijn van de concurrent. Simpelweg omdat er geen concurrent is. Samenwerking met andere gemeentes en andere partijen is veel vruchtbaarder dan de negatieve energie van een ander verslaan.

Ik kan me niet langer richten op zoveel mogelijk verkopen tegen een zo hoog mogelijke prijs, met af en toe een aantrekkelijke promotionele actie tussendoor. 3 voor de prijs van 2?! De gemeente is geen marktplaats. Ik kan niet zomaar via artificial intelligence op zoek gaan naar look-a-likes, een exercitie die in de kindertoeslagaffaire tot zeer ongewenste uitkomsten heeft geleid.

Kortom, ik moet me helemaal heroriënteren. Ik ben de weg volledig kwijt. Maar wellicht is dit ook wel een gezonde heroriëntatie voor bedrijven, denk ik daarbij. Denken in doelgroepen, concurrenten, marketing en data-sturing maakt het leven simpel, alleen ook minder menselijk. Ik wil geen doel en doelgroep zijn, maar gewoon Joost. Ik wil geen ander kleiner maken, maar juist laten groeien. Ik wil geen niet zoveel-mogelijk-dingen-hebben, maar liefst zo min mogelijk. Ik wil geen data in een systeem zijn maar een mens in de samenleving.

Dus ik wil niet langer denken in doelgroepen, concurrenten, marketing en data-sturing. Het gevolg is dat alles wat ik heb aangeleerd, niet langer relevant is. Help, SWOCC help!

De laatste twee letters van SWOCC staan voor Commerciële Communicatie, zelfs SWOCC biedt geen soelaas. Dan spreek ik jou maar aan, beste lezer en vakgenoot. Welk begrip uit de commerciële communicatie wil jij graag schrappen? Ik heb doelgroepen, concurrenten, marketing en data-sturing al overboord gekieperd. Plus natuurlijk, wat is een goed alternatief?

Dan creëren we met elkaar nieuwe wegen. The ZWOCC way.

Over de auteur

Joost Augusteijn (1966) is Corporate & Strategisch Communicatie Adviseur en lid van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.