De implementatie van spraakassistenten is in volle gang. Alhoewel de adoptie van slimme apparaten snel gaat, rapporteren consumenten met gemengde gevoelens over hun ervaringen met spraakassistenten. Dit was ook een conclusie uit de eerder verschenen SWOCC publicatie 77 Automated 1-2-1 Communication, over hoe merken strategisch gebruik kunnen maken van spraakassistenten voor geautomatiseerde communicatie met consumenten.
Menselijke eigenschappen
Het toevoegen van menselijke eigenschappen aan technologie wordt als mogelijke oplossing gezien voor de weerstand. De gedachte is dat menselijke technologie meer positieve gevoelens oproept en dat consumenten sneller diepgaandere relaties aangaan met menselijke technologie. Gebeurt dit ook, en hoe kenmerkt deze relatie zich?
Relaties opbouwen
Uit het onderzoek ‘Relaties opbouwen met spraakassistenten en ontwikkeltips’ blijkt dat het mogelijk is om drie verschillende typen relaties aan te gaan met een spraakassistent: de assistent als hulp of dienstbode, de assistent als partner en de assistent als autoriteit, meester of baas. Deze relaties hangen samen met de toegedichte menselijke kenmerken, de waargenomen moeilijkheidsgraad van en controle over de interactie en intenties voor toekomstig gebruik.
Hier lees je meer over ‘Relaties opbouwen met spraakassistenten en ontwikkeltips’.