Publicaties

27

De logica van likeability

Drs. Marieke van den Berg & Drs. Esther Duijnisveld & Prof. dr. Edith Smit

Ondanks toenemende informatiedruk en verminderd reclamebereik, slagen ‘likeable’ reclame-uitingen er kennelijk beter in dan hun minder gewaardeerde soortgenoten om door de barrières van informatieverwerking heen te breken. Hoe komt dat? Waarom zijn gewaardeerde uitingen beter in staat om aandacht te trekken, om in één oogopslag te worden geselecteerd en om beter te beklijven in ons geheugen?

In deze publicatie wordt beschreven wat ‘likeability’ precies is en wat de werking hiervan is. Gewaardeerde reclame is reclame die mensen leuk, aardig of sympathiek vinden, waardoor ze in een ontvankelijke gemoedstoestand raken en open staan voor nieuwe dingen. Deze mentale toestand komt de opname van gecommuniceerde merkinformatie ten goede. Naast een verklaring voor de werking van gewaardeerde reclame vindt u in deze publicatie een overzicht van onderzoeken op dit terrein vanaf 1970.