kennisbank item

De ‘share of search index’: kan je hiermee ook gedrag beïnvloeden?

Publicatiedatum: 25 | 06 | 2021
Delen:

Online zoekgedrag wordt op dit moment vooral gezien als een voorspeller van gedrag. Het aantal keer dat een merk wordt gezocht via Google in verhouding tot het aantal zoekopdrachten voor alle merken in die categorie (share of search index), is een opkomende parameter voor merksterkte. Naast het inzetten van deze metrics om gedrag te voorspellen, speelt nu de vraag of het ook mogelijk is om gedrag te beïnvloeden.

In ‘Online zoekgedrag: voorspeller, of ook beïnvloeder van gedrag’ wordt onderzocht of online zoekgedrag meer kan dan alleen voorzien wat consumenten gaan doen. De onderzoekers keken naar het gedrag rondom filmbezoek en het online zoekgedrag naar de film. Hieruit is gebleken dat het zoekvolume vóór de première of in de eerste week van de opening de opbrengsten kunnen beïnvloeden. In de weken daarna verandert het online zoekgedrag van beïnvloeder naar voorspeller. Naast de invloed van de share of search index blijkt dat online reviews ook een significant effect kunnen hebben op de opbrengsten van de film.

Wil je meer weten over online zoekgedrag en hoe reviews hier een rol bij kunnen spelen? Lees meer hierover in ‘Online zoekgedrag: voorspeller, of ook beïnvloeder van gedrag’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.