kennisbank item

De invloed van woordkeuze op social media engagement

Publicatiedatum: 11 | 04 | 2022
Delen:

Het gebruiken van social media platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter als marketingkanalen is de afgelopen jaren razend populair geworden onder merken. Niet alleen merken zijn hier enthousiast over, ook consumenten willen betrokken zijn bij hun favoriete merk. Zo heeft Heineken meer dan een half miljoen volgers op Instagram en bereikt hiermee tienduizenden mensen met een post. Likes, shares en comments van de consument dragen op een positieve manier bij aan merkbekendheid en nog vele andere factoren. Hoe verhoog je deze betrokkenheid?

In ’Hoe je het zegt maakt verschil, vooral op social media’ kijken de onderzoekers naar de impact van verschillende schrijfstijlen in berichtgeving op social media. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende schrijfstijlen. Een emotionele stijl, waarbij er gekozen is voor beladen woordkeuze en het gebruik van emoji’s. Een complexe schrijfstijl, hierin worden lange zinnen en woorden gebruikt met veel hashtags. Deze berichten vergen meer inspanning om te lezen. Als laatste is informele berichtgeving onderzocht. Hierin kwamen afkortingen en informele uitdrukkingen terug zoals ‘lol’ en ‘uuhm’. Ook werden de voornaamwoorden je en jij gebruikt in plaats van u om zo de afstand tussen het merk en de consument te verkleinen.

Wil jij weten welke schrijfstijl zorgt voor het meeste engagement van een merk op social media? Lees de volledige samenvatting van het onderzoek en de praktische implicaties in ‘Hoe je het zegt maakt het verschil, vooral op social media‘. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.