kennisbank item

De effecten van personalisatie in de offline reclamewereld

Publicatiedatum: 16 | 03 | 2021
Delen:

Gepersonaliseerde reclames zijn in de online wereld heel normaal geworden. De advertenties trekken meer aandacht dan niet-gepersonaliseerde advertenties en zijn daardoor effectiever. Ondanks dit gegeven kondigde Google onlangs aan dat zij stoppen met het gebruik van gepersonaliseerde advertenties, wat volgens hen komt door de privacy zorgen die gebruikers hebben. Hoe zit het eigenlijk met gepersonaliseerde advertenties in de offline wereld?

Over gepersonaliseerde advertenties in de offline wereld is nog weinig bekend. Daar brengen de onderzoekers in het artikel ‘Gepersonaliseerde advertenties in het openbaar: succesvol of bedreigend?’ verandering in. Er wordt onderzocht wat het effect is van het tonen van gepersonaliseerde advertenties in het openbaar en welke rol sociale aanwezigheid en de overeenkomsten van de advertentie met de consument hierin spelen. Het blijkt dat gepersonaliseerde advertenties onder sociale aanwezigheid zorgt voor negatieve reacties van de consument. Als de advertentie niet overeenkomt met het zelfbeeld van de consument, wordt de invloed van sociale aanwezigheid gematigd. Gepersonaliseerde advertenties hebben een positief effect op de consument als de advertentie wél overeenkomt met het zelfbeeld, in combinatie met sociale aanwezigheid. Dit wordt verklaard doordat mensen zich gevleid voelen door de reclameboodschap en hierdoor een positievere attitude hebben tegenover de winkel die de advertentie toont.

Lees het hele artikel ‘Gepersonaliseerde advertenties in het openbaar: succesvol of bedreigend?’ voor de praktische implicaties hiervan.  

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.