rood boekje

Corporate Branding and Consumers

Publicatiedatum: 21 | 07 | 2017
Delen:
Publicatie nummer:73
Publicatie auteur(s):Theo Araujo

 

Er wordt vaak beweerd dat de relevantie van corporate branding toeneemt in de steeds sterker concurrerende omgeving waarin bedrijven opereren. Deze omgeving is met de opkomst van social media, het versnipperende medialandschap en de algehele maatschappelijke zorg ten aanzien van vertrouwen, geloofwaardigheid en transparantie, nog complexer geworden. Deze publicatie onderzoekt de mate waarin corporate branding relevant kan zijn voor en invloed kan hebben op de consument, door middel van het beantwoorden van de volgende vragen:

  1. Wat is corporate branding?
  2. Hoe werkt corporate branding?
  3. Hoe beïnvloedt corporate branding de consument?

Theoretische onderbouwing
Corporate branding kan worden omschreven als een reeks activiteiten die door het bedrijf worden uitgevoerd om het netwerk van associaties die consumenten hebben met de organisatie, haar merken en haar producten te beïnvloeden. De meest gehanteerde categorisatie van corporate branding strategieën is: monolitisch, stand-alone en endorsed. Populair is ook de indeling van branded house versus house of brands. Vier theorieën liggen ten grondslag aan de werking van corporate branding: associative network theory, accessibility-diagnosticity framework, self-concept theory, en social identity theory.
Recent wetenschappelijk onderzoek levert bewijs dat corporate branding met name relevant kan zijn voor: productuitkomsten (evaluatie en beslissingen van de consument met betrekking tot het product), merkuitkomsten (perceptie van de consument op een merk) en relatie-uitkomsten (loyaliteit, tevredenheid en identificatie).

Praktische implicaties

  • De relevantie van corporate branding is relatief en is afhankelijk van de strategische keuzes van de organisatie.
  • Corporate branding en associaties met het bedrijf kunnen van belang zijn voor meer consumenten responsen dan alleen aankoopintenties.
  • Overstappen naar een monolithische corporate brandingstrategie of hoge corporate merkdominantie is geen doel op zich.
  • Hoewel CSR belangrijk is, moeten associaties met de corporate ability niet vergeten worden.

De SWOCC-publicatie Corporate Branding and Consumers helpt bij de keuze voor de juiste strategie. Het laat zien op welke manier corporate branding relevant kan zijn voor consumenten en geeft handvatten voor de toepassing ervan. Wil je meer over dit onderwerp lezen, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.