kennisbank item

Alles wordt duurder, hoe reageren consumenten hierop?

Publicatiedatum: 10 | 10 | 2022
Delen:

De prijsinflatie van consumptiegoederen versnelt. Productprijzen veranderen en het koopgedrag van de consument verandert hierdoor mee. Verandering is van alle tijden, maar digitalisering neemt hierin een nieuwe rol aan. Mensen beschikken nu makkelijker over historische productprijzen en hoe deze zijn veranderd. Wat voor invloed heeft dit op de beslissing die de consument maakt? 

In ‘Nu kopen of uitstellen: het effect van prijsverandering op het koopgedrag van consumenten’ wordt onderzocht wat voor effect het weten van historische prijsinformatie heeft op de keuze van de consument. Met behulp van verschillende experimenten keken de onderzoekers naar de verschillen tussen een grote prijsstijging en meerdere kleine stijgingen. Verder wordt er onderscheid gemaakt tussen recente verandering en verandering van een tijd geleden. Uit een van de experimenten blijkt dat consumenten grotendeels ongevoelig zijn voor de redenen van prijsverandering. Als mensen verlies lijden onder prijswijzigingen, maakt het geen verschil of er een gegronde reden achter zit. Daarnaast is uit de resultaten gebleken dat consumenten eerder geneigd zijn een aankoop uit te stellen, als de prijs van een product eerder gestegen is ten opzichte van gedaald. Een historische prijsverlaging zorgt voor minder uitstel van de aankoop.  

Benieuwd naar de uitkomsten van de andere experimenten en hoe je deze kan vertalen naar de praktijk? Lees het in onze SWOCC Selectie samenvatting ‘Nu kopen of uitstellen: het effect van prijsverandering op het koopgedrag van consumenten’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.